Göran känner sig blåst av telefonbolag
Göran Josefsson i Gällstad känner sig lurad.
– Jag förstår inte hur detta gick till. Har de verkligen rätt att säga upp mitt abonnemang utan att jag först skriver under? Nu i efterhand känns som om jag blivit utsatt för bedrägeri, säger han.
Vid köksbordet hemma hos Göran Josefsson i Nygärdet sitter Bengt Leander, som bor nästgårds. Efter telefonfadäsen försöker han nu hjälpa Göran Josefsson i kampen mot telefonbolag Qall Telecom AB. Vilket visat sig inte vara det lättaste.
– Jag hävdade ångervecka, som en möjlighet för Göran. Men fick veta att eftersom han är registrerad företagare gäller inte det.
Det var den 10 februari som Göran Josefsson blev uppringd av en telefonförsäljare. Göran Josefsson beskriver sig själv som gammal, vilket bland annat innebär att kan ha svårt att hänga med i telefonsamtal. Särskilt om säljaren, som i det fallet, ”pratade väldigt snabbt”.
– Jag förstod inte riktig vad det gick ut på, säger Göran Josefsson.
Men några dagar senare fick han en skriftlig bekräftelse på att hans telefonabonnemang nu flyttats över till Qall Telecom AB. Någon dag senare anlände ett meddelande från Telia, som bekräftar att hans abonnemang hos dem avslutas.
– Utan att några papper skrivits under! Otroligt att det får gå till så här, säger Bengt Leander.
Han kontaktade Qall Telecom och begärde en kopia av säljsamtalet. Inga problem, det skulle ordnas. Det vara bara det att den skiva som kom med posten var tom.
– De har lovat att skicka en ny, vi får väl se hur det blir, säger Bengt Leander.
Han känner igen historien från vad han själv råkade ut för, för några år sedan.
– Men då ringde jag upp direkt och var väldigt tydlig med att jag inte gick med på deras försök.
– Deras metoder gör att man kan känna sig rättslös.
Har ni något tips på hur man ska slippa hamna i den situation som Göran Josefsson nu är i?
– Lägg på luren direkt när någon telefonförsäljare ringer upp. Man behöver inte vara artig och svara på deras frågor. Säg inget, bara lägg på, säger Bengt Leander.
UT söker Qall Telecom AB i Nacka. Efter fem minuter i telefonkö blir vi hänvisade till bolagets vd Jonas Lindgren. Enligt uppgift svarar han på frågor från pressen via epost. Något svar på UTs frågor i ovan nämnda fall blir det emellertid inte.