Annons
Nyheter

Göran känner sig blåst av telefonbolag

Telefonförsäljaren pratade snabbt och 75-årige Göran Josefsson förstod inte riktig vad samtalet gick ut på.
Inte förrän några dagar senare då hans mångåriga abonnemang hos telia sagts upp och han fick reda på att han var ny kund hos ett för honom okänt telefonbolag.
Nyheter • Publicerad 25 februari 2011
Den cd som telefonbolaget skickade var tom. Göran Josefsson hade hoppats få höra en kopia av inspelningen av säljsamtalet som innebar att hans gamla telefonabonnemang med telia sades upp till förmån för ett nytt och för honom okänt bolag. FOTO: Christer Seldevall
Den cd som telefonbolaget skickade var tom. Göran Josefsson hade hoppats få höra en kopia av inspelningen av säljsamtalet som innebar att hans gamla telefonabonnemang med telia sades upp till förmån för ett nytt och för honom okänt bolag. FOTO: Christer SeldevallFoto: Christer Seldevall

Göran Josefsson i Gällstad känner sig lurad.

– Jag förstår inte hur detta gick till. Har de verkligen rätt att säga upp mitt abonnemang utan att jag först skriver under? Nu i efterhand känns som om jag blivit utsatt för bedrägeri, säger han.

Annons

Vid köksbordet hemma hos Göran Josefsson i Nygärdet sitter Bengt Leander, som bor nästgårds. Efter telefonfadäsen försöker han nu hjälpa Göran Josefsson i kampen mot telefonbolag Qall Telecom AB. Vilket visat sig inte vara det lättaste.

– Jag hävdade ångervecka, som en möjlighet för Göran. Men fick veta att eftersom han är registrerad företagare gäller inte det.

Det var den 10 februari som Göran Josefsson blev uppringd av en telefonförsäljare. Göran Josefsson beskriver sig själv som gammal, vilket bland annat innebär att kan ha svårt att hänga med i telefonsamtal. Särskilt om säljaren, som i det fallet, ”pratade väldigt snabbt”.

– Jag förstod inte riktig vad det gick ut på, säger Göran Josefsson.

Men några dagar senare fick han en skriftlig bekräftelse på att hans telefonabonnemang nu flyttats över till Qall Telecom AB. Någon dag senare anlände ett meddelande från Telia, som bekräftar att hans abonnemang hos dem avslutas.

– Utan att några papper skrivits under! Otroligt att det får gå till så här, säger Bengt Leander.

Han kontaktade Qall Telecom och begärde en kopia av säljsamtalet. Inga problem, det skulle ordnas. Det vara bara det att den skiva som kom med posten var tom.

– De har lovat att skicka en ny, vi får väl se hur det blir, säger Bengt Leander.

Han känner igen historien från vad han själv råkade ut för, för några år sedan.

– Men då ringde jag upp direkt och var väldigt tydlig med att jag inte gick med på deras försök.

Annons

– Deras metoder gör att man kan känna sig rättslös.

Har ni något tips på hur man ska slippa hamna i den situation som Göran Josefsson nu är i?

– Lägg på luren direkt när någon telefonförsäljare ringer upp. Man behöver inte vara artig och svara på deras frågor. Säg inget, bara lägg på, säger Bengt Leander.

UT söker Qall Telecom AB i Nacka. Efter fem minuter i telefonkö blir vi hänvisade till bolagets vd Jonas Lindgren. Enligt uppgift svarar han på frågor från pressen via epost. Något svar på UTs frågor i ovan nämnda fall blir det emellertid inte.

Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons