Annons
Nyheter

Godkänt betyg till företagsklimatet

Något sämre än året innan, men samma nedgång som i resten av landet – så ser det ut när lokala företag betygsätter företagsklimatet i kommunen.
Nyheter • Publicerad 10 februari 2012

Varje vår presenterar Svenskt näringsliv en rankinglista över företagsklimatet i landets 290 kommuner. Rankningen bygger dels på enkätsvar, dels på ren fakta om företagandet i kommunen. Nu presenteras de enkätsvar som till två tredjedelar ligger till grund för den totala rankning som kommer att presenteras i april.

Enkätundersökningen genomfördes under hösten 2011. De intervjuade företagarna i Ulricehamns kommun ger ett något sämre betyg än året innan. 2010 var det totala betyget 3,5 på en skala mellan 1 och 6. Betyget 2011 blir 3,4.

Annons

Enligt Carolina Brånby på Svenskt näringsliv var den lilla minskningen väntad. Den följer rikssnittet som även där minskar med 0,1.

– För Ulricehamns del är det inte någon alarmerande minskning. Däremot blev det en nedgång för några år sedan som man inte har kommit tillrätta med. Men man vet också att när det kommer nya personer in i politiken efter ett val så blir det svajigt. Man vet vad man har men inte hur det blir. Företag vill ha långsiktighet, säger hon.

Företagens representanter ger betyget "godtagbart" till en fråga som rör dialogen mellan företag och kommunledningens politiker och tjänstemän. Kommunens information till företagen får ett knappt godtagbart betyg. Däremot tycker de själva att de är bra på att ta initiativ som förbättrar företagsklimatet.

Ett företag som det har gått bra för de senaste åren är Jobro plåtkomponenter. De utsågs nyligen till Årets företag i Ulricehamn. Jobros nytillträdde VD Jörgen Hedberg berättar om sina första intryck av Ulricehamn som företagarkommun.

– Jag känner mig väl mottagen av dem jag har haft att göra med hittills. För mig är det viktigt att man lätt kan få tag i folk, att det inte blir så krångligt, säger han.

Jörgen Hedberg har erfarenhet från näringslivet i bland annat Ludvika, Västerås, Alingsås, Vara och Lidköping. Han berättar att kommuner är olika byråkratiska i sitt arbetssätt. Eftersom företag ofta har kontakt med exempelvis kommunala tjänstemän, är det viktigt för företagen att till exempel möten kan bokas in snabbt och att ärenden handläggs så effektivt som möjligt.

Enligt enkätsvaren blir det gott betyg till skolans och allmänhetens attityder till företagande. Något sämre tycker de lokala företagarna att medier, kommunpolitiker och kommunala tjänstemän ser på företagande.

Förra året hamnade Ulricehamn på plats 109 i kommunrankningen. Det var en minskning med 29 placeringar jämfört med 2010.

Antal svar från företag i Ulricehamns kommun: 129

Svarsfrekvens bland företagen: 66 procent

Huvudsakliga branscher är handel, industri, bygg och transport

84 procent av de svarande är män, 16 procent kvinnor

40 procent av de svarande är 55 år eller äldre

Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons