Annons
Nyheter

Fortfarande ingen ny taxiaktör klar till färdtjänsten

Än ses inget ljus i tunneln för att få en ny färdtjänst-aktör i Ulricehamn. Trots förlorat avtal fortsätter Taxi Ulricehamn tills vidare på ett tillfälligt avtal för att säkra körningarna.
Ulricehamn • Publicerad 30 december 2021
Taxi Ulricehamn förlorade efter några turer upphandlingen om färdtjänsten i Ulricehamn. Men de kommer fortsätta strida för att få avtalet.
Taxi Ulricehamn förlorade efter några turer upphandlingen om färdtjänsten i Ulricehamn. Men de kommer fortsätta strida för att få avtalet.Foto: Jens Augustinsson

I somras förlorade Taxi beställningscentral i Ulricehamns kommun (Taxi Ulricehamn) det avtal om kommunens färdtjänst, som man vunnit i en upphandling under våren. Detta skedde efter att den andra anbudsgivaren i upphandlingen, Linköping taxi service, överklagat kommunens beslut till förvaltningsrätten, och där fått rätt. Saken gällde då bland annat huruvida Taxi Ulricehamn skulle använda underleverantörer eller inte i färdtjänstverksamheten.

Beskedet från Ulricehamns kommuns upphandlingschef Tarja Pajula var då att ”avvakta och se vad som händer efter att domen vunnit laga kraft”. Ännu drygt fem månader efter det uttalandet finns inget nytt färdtjänstavtal på plats för Ulricehamns kommun.

Annons

– Vi fick in totalt två anbud och nu tittar vi på det andra anbudet och håller på att utvärdera det, säger Tarja Pajula.

Men varför tar det så lång tid att avsluta upphandlingen?

– Det har utan tvekan tagit lång tid. Bollen ligger hos oss och i normala fall ska det inte ta så här lång tid, men vi har att göra med ett upphandlingsområde som överprövas ofta. Vi hoppas dock att komma till en vettig lösning till slut.

I slutet av 2020 avbröts den upphandling av färdtjänst som tidigare under året påbörjats i Ulricehamns kommun, på grund att det endast kommit in ett anbud som uppfyllde kriterierna och att det då rådde bristande konkurrens. Istället gjordes en ny upphandling, som är den process som pågår just nu. Och med anbudet från Taxi Ulricehamn underkänt av förvaltningsrätten är kommunen åter i ett läge med enbart ett anbud att ta ställning till.

Kan den uppkomna situationen med att återigen bara ha ett anbud att ta ställning till leda till att upphandlingen behöver göras om igen?

– Vi tittar på alla möjligheter och det finns flera vägar framåt. Men just nu utvärderar vi som sagt det andra anbudet.

”Vi strider till sista droppen för ett avtal.”
Olle Broberg, upphandlingskonsult för Taxi Ulricehamn

Olle Broberg har som konsult jobbat med Taxi Ulricehamns anbud som underkändes av förvaltningsrätten. Han meddelar att Taxi Ulricehamn inte kommer ge upp utan strid. Men som de tidigare varit inne på kommer de inte att överklaga Förvaltningsrättens beslut till Kammarrätten.

– Vi har lagt ner tanken att driva det till Kammarrätten. Vi har räknat med att det skulle vara 60–70 procents chans att vi vinner där. Men det är väldigt kostsamt att driva den processen, så vi väljer den andra vägen istället, säger Olle Broberg.

Olle Broberg har varit med och tagit fram Taxi Ulricehamns anbud i upphandlingen av färdtjänst i Ulricehamn. Man förlorade avtalet men tänker inte ge upp kampen om färdtjänsten än.
Olle Broberg har varit med och tagit fram Taxi Ulricehamns anbud i upphandlingen av färdtjänst i Ulricehamn. Man förlorade avtalet men tänker inte ge upp kampen om färdtjänsten än.Foto: Pernilla Rudenwall

Och den andra vägen han talar om är att svara med samma åtgärd som Linköping taxi service gjorde.

– Om de tar det andra anbudet så granskar vi det. Och jag är övertygad om att vi hittar fel på det också som vi kan dra till förvaltningsrätten. Vi strider till sista droppen för ett avtal.

Jens AugustinssonSkicka e-post
Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons