Annons
Nyheter

Förseningar och trängsel på bussen till Borås

När Marko följer Västtrafiks resplanerare så kommer han försent till jobbet.
Nyheter • Publicerad 14 september 2011
Det är inte varje dag som Marko Burazor kan byta buss som planerat. FOTO: Christer Seldevall
Det är inte varje dag som Marko Burazor kan byta buss som planerat. FOTO: Christer SeldevallFoto: Christer Seldevall
Ståplats kostar lika mycket som en sittplats på bussen till Borås. FOTO: Leif Fjellström
Ståplats kostar lika mycket som en sittplats på bussen till Borås. FOTO: Leif FjellströmFoto: Leif Fjellström

Det är stor irritation bland resenärer som åker kollektivt på morgonen till jobb eller skolor i Borås. Dels så är det förseningar som innebär att de resande missar anslutningar i Borås och dels så är det så många passagerare att det inte finns sittplatser till alla.

När UT följde med på linje 200, avgång 6.55 tisdag morgon, så var det cirka 25 resenärer som väntade på bussen. Stor trängsel för att vara bland de första att gå på bussen och väl ombord så förstad man varför – de få lediga sätena räckte inte till alla. Så när bussen lämnade busstationen fem minuter efter tidtabellen, så var det med sju stående passagerare. Däribland Marko Burazor från Timmele

Annons

– Jag jobbar i Borås och skall åka vidare med linje 7 från Södra torget. Håller vi tidtabellen så är jag där sju minuter före bussen går och på jobbet en kvart innan jag skall börja. Egentligen ett helt perfekt schema men det är sällan som det fungerar, säger Marko Burazor.

Vad blir konsekvensen av att du missar anslutningen?

– Att jag kommer försent till jobbet oavsett om jag går eller tar en senare buss.

Men kan du inte ta en tidigare buss hemifrån?

– I alla fall inte om jag följer Västtrafiks reseplanerare, som finns på deras hemsida. Där står det vilka bussar jag skall åka med och då får de väl hålla det de lovar.

Det går bättre att åka hem på eftermiddagen?

– Inte alltid. Jag har inga problem att hinna med bussen hem från Borås men jag har bara två minuter på mig att byta buss i Ulricehamn. Missar jag där så dröjer det en timme och 50 minuter innan nästa buss går mot Timmele.

Det stiger på fler resenärer längs vägen och när vi svänger av r40 upp mot lasarettet så är det 17 passagerare som inte har någon sittplats. Att vi inte skulle komma till Södra torget i tid så att Marko Burazor kunde ta sin anslutning stod klart långt tidigare och det tickar i väg till 16 minuter efter angiven ankomsttid innan bussen stannar och släpper av ett gäng pendlare.

– Vi får ringa till jobbet och säga att vi är sena igen, säger Marko Burazor.

När den UT–sände sedan stämplar ut biljetten vid Borås resecentrum så är det 18 minuter efter tidtabellen. En förväntad restid på 43 minuter har blivit 42 procent längre.

Hemresan gick däremot exakt enligt tidtabellen och faktiskt så är biljetten stämplad i Ulricehamn med en minut till godo.

Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons