Föräldrar ifrågasätter skolmiljön
Att ge ungdomarna bästa möjliga förutsättningar för en positiv framtid är huvudbudskapet. Den åsikten ligger till grund för ett brev som Tranängsskolans två rektorer och bildningschefen Mats Lundborg har mottagit. Föräldrar till elever som går i en åttondeklass ligger bakom brevet. De tycker att gränsen är nådd. Vid ett föräldramöte för ett tag sedan kom information om att nästintill alla halvklasser var borttagna vilket framkallade reaktioner. Det innebär att 28 elever får samsas tillsammans i samma lokal under hela skoldagen. Dessutom har ungdomarna på tok för kort lunch och cafeterian har bara öppet på förmiddagen. Detta är bara några punkter som tas upp i brevet. Alla dessa faktorer bidrar till att eleverna kommer hem tröttna och slitna. Och hur ska ungdomarna kunna nå skolans och sina egna kunskapsmål i en stökig miljö? Det frågar sig föräldrarna. Rektorn Gunilla Sjödahl säger:
– Jag ser seriöst på föräldrar och deras åsikter. Det är klart att varje förälder vill sitt barns bästa. Jag förstår deras ståndpunkter och tankar men samtidigt är det inte lätt för dem att sätta sig in i skolans snåriga värld, säger hon.
Enligt Sjödahl arbetas det konstant för att förbättra elevernas situation.
– Det går inte att säga en lösning på punkterna redan nu men jag kan säga att vi tänker nytt. Vad det nya består i kan jag inte avslöja nu. En djupdykning i schema och annat kommer att ske för att försöka komma till lösningar. Men det tar tid.