Annons
Nyheter

Flera tillbud utefter vägbygget

En explosion och en klämolycka med två veckors sjukskrivning som följd. Men trots en del tillbud är ändå vägbygget mellan Dållebo och Hester relativt säkert, enligt projektledare Gunnar Jelbin på Trafikverket.
Nyheter • Publicerad 26 oktober 2013

När man skulle röja upp efter en sprängning vid vägbygget den 30 september visade det sig att det fanns odetonerat sprängmedel kvar, som exploderade.

Ingen skadades vid tillbudet, som dock nu ska utredas enligt de rutiner som finns.

Annons

Det har också skett en klämolycka, där en person skadades och blev sjukskriven i fjorton dagar.

Frågan är hur vägbygget har gått hittills ur ett arbetsmiljöperspektiv?

– Eftersom det inte ska ske något allvarligt överhuvudtaget, och det har skett en olycka med fjorton dagars sjukskrivning som följd, har det inte gått så bra, säger Gunnar Jelbin som är projektledare för vägbygget på Trafikverket.

Men om man jämför med hur det brukar se ut på byggen av det här slaget är det något bättre än normalt, tillägger han.

– Det är ju en lång kedja. Vi har entreprenörer som i sin tur har underentreprenörer. Det gäller att allt fungerar. Samtidigt är det farliga arbetsmoment vi håller på med.

Han tar explosionen som exempel. Trots att man lägger ner mycket pengar på att skydda sig händer det att det blir kvar odetonerat sprängmedel efter att man har sprängt, som alltså sedan riskerar att smälla när man röjer upp.

– Det förekommer på nästan alla större byggen med berg. Det är inget ovanligt, säger Gunnar Jelbin.

Enligt Gunnar Jelbin har det förutom explosionen och klämolyckan skett ett par mindre tillbud som inte ledde till någon sjukfrånvaro. På det stora hela går det alltså jämförelsevis bra.

Men det sker även andra sorters tillbud som innebär risker för miljön.

Det har till exempel hänt att det läckt hydraulolja. Det brukar dock inte leda till något allvarligt eftersom personal i princip alltid finns på plats och man kan sanera med en gång.

Annons

– Då är det värre med dieselstölder. Om det har skett en stöld kan det droppa diesel från maskinen och det är inte säkert man upptäcker det med en gång, säger Gunnar Jelbin.

Det sistnämnda har man dock klarat sig från än så länge.

UT har tidigare skrivit om de omfattande dieselstölderna, som fortfarande inte har upphört helt. Den senaste skedde den 22 september.

En annan risk vid sådana här stora byggen är enligt Gunnar Jelbin att allmänheten tar sig in på området, vilket kan vara mycket farligt.

– Allmänheten ska hålla sig borta. Det är farligt att vara i närheten av vägbygget, säger han.

Han varnar för att en del kan tro att arbetet alltid ligger nere från fredag till söndag. Men så behöver det inte vara.

– Man måste förutsätta att arbetet alltid pågår.

Anders Rosenberg
Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons