Annons
Nyheter

Fick inte lämna hushållsavfall med traktor: ”Hål i huvudet”

När Köttkullabon Niklas Öberg och hans son anlände till Övreskogs återvinningscentral fick de beskedet att de skulle få betala enligt företagstaxa för att lämna sitt avfall – trots att de är privatpersoner. Anledningen var att de hade traktor med släp och inte personbil.
– Hål i huvudet, känner jag, säger Niklas Öberg.
Ulricehamn • Publicerad 12 december 2022 • Uppdaterad 15 december 2022
Niklas Öberg rattar traktorn som fick nobben på Övreskog.
Niklas Öberg rattar traktorn som fick nobben på Övreskog.Foto: Emil Davidson

Det var i samband med ett köp av en traktor i november som Niklas Öberg och hans son kom överens med säljaren om att de på vägen hem skulle slänga det skräp som fanns på traktorns släp. De tog därför vägen om återvinningscentralen för att göra sig av med avfallet.

– Det var framför allt brädor av tryckt virke och en del plaströr, säger Niklas Öberg.

Annons

Väl på Övreskog tog det dock stopp. Där fick far och son Öberg veta att eftersom de inte hade en vanlig personbil med släpkärra, skulle deras avfall vägas och tas betalt för. Detta då det räknas som företagslämning när större fordon än en personbil används.

– Det kostade 2 000 kronor per ton och det var ungefär två ton på släpet. 4 000 var vi ju inte så sugna på att betala, så då sa jag att vi väl får ta med lasset hem och köra flera gånger med släpkärra istället, säger Niklas Öberg.

”Jag tycker det är bra och viktigt med sortering och återvinning, men det måste ju också finnas en rimlighet i reglerna så att folk inte känner sig motarbetade.”
Niklas Öberg
På traktorsläpet som fick vända hem igen fanns framför allt tryckimpregnerat virke.
På traktorsläpet som fick vända hem igen fanns framför allt tryckimpregnerat virke.Foto: Emil Davidson

Efter denna upplevelse ifrågasätter han det rimliga i det regelverk Ulricehamns energi tillämpar på återvinningscentralen.

– Jag lägger ingen skuld på de som jobbar på Övreskog, de följer ju bara de direktiv de har fått. Men jag känner att det är hål i huvudet, det här, säger Niklas Öberg och fortsätter:

– Vi har ungefär två mil enkel väg från Köttkulla. Vi behöver kanske köra fyra gånger med bil och släpkärra till Övreskog för att få dit det här skräpet. Det blir 16 mil totalt. Vad har miljön tjänat på att vi kör alla de milen i onödan? I min värld finns det ingen rimlig förklaring överhuvudtaget.

Niklas Öberg ifrågasätter UEAB:s regelverk vid Övreskog.
Niklas Öberg ifrågasätter UEAB:s regelverk vid Övreskog.Foto: Emil Davidson

UT har sökt Leif Thid, sektionschef på Ulricehamns energi, men han avböjer att svara på frågor via telefon. Istället vill han ha frågeställningarna skickade via e-post.

UEAB insisterar sedan på att besvara frågorna skriftligt och motiverar hållningen med att ”vi är noggranna att informationen blir korrekt till våra kommuninvånare”.

Vad är det då som gäller? I sitt mejlsvar skriver UEAB så här:

”Man får fritt lämna max en släpkärra per tillfälle av sorterat grovavfall inklusive bygg- och rivningsavfall på återvinningscentralen Övreskog. Vid större mängder och/eller vid lastning med tyngre fordon ska avfallet vägas och därefter debiteras enligt gällande prislista. Du kan fritt lämna max en släpkärra med farligt bygg- och rivningsavfall (tryckt virke) och max 5 kg asbest per tillfälle”.

Informationen ovan finns även i den nyss utdelade miljökalendern, på hemsidan och i kommunens renhållningsföreskrifter, påpekar UEAB.

Leif Thid är sektionschef på Ulricehamns energi, som driver Övreskog. Arkivbild
Leif Thid är sektionschef på Ulricehamns energi, som driver Övreskog. ArkivbildFoto: Pernilla Rudenwall
Annons

Räknas traktor med släp alltid som företag?

”Nej, vi utgår från mängden avfall, det vill säga större mängd än en släpkärra ska debiteras”.

Hur räknas skåpbilar och mindre lastbilar?

”Normal skåpbil räknar vi som bil/släp. Mindre lastbil är inte en bil med släp. Detta eftersom mängderna blir större.”

Borde inte den avgörande faktorn vara om man faktiskt slänger för ett företags räkning, snarare än fordonsslaget?

”Nej. Vi utgår från mängden. Stora mängder uppkommer inte regelmässigt i ett hushåll.”

När det gäller Niklas Öbergs avslutande frågeställning om rimligheten i att han och sonen istället skulle få köra fyra vändor från Köttkulla för att slänga det avfall som redan varit inne på Övreskog och vänt, svarar UEAB så här:

”Stora mängder avfall ska inte belasta renhållningskollektivet, det vill säga privatpersonerna. Dessa regler finns också hos våra grannkommuner och grundar sig på Naturvårdsverkets föreskrifter. Vi är skyldiga att behandla alla kommuninvånare lika, men givetvis är de välkomna upp att lämna stora mängder av det flesta typer av avfall, om vi har plats, men avfallet kommer då att debiteras”.

För Niklas Öberg löste det sig till slut ändå, då en lantbrukare gärna ville ha det tryckimpregnerade virket till nya stängselstolpar till sina fårhagar. Men han är fortfarande lika kritisk till UEAB:s rigida regelverk.

– Jag är ofta ute och plockar svamp och ser hur mycket skräp det ligger ute i skogen. Det kan ligga ett helt lass med osorterat avfall där. Jag tycker det är bra och viktigt med sortering och återvinning, men det måste ju också finnas en rimlighet i reglerna så att folk inte känner sig motarbetade, säger han.

Jonas EmtervallSkicka e-post
Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons