Annons
Nyheter

Färre elevassistenter trots att behovet ökar

Behovet av elevassistenter ökar. Men kravet på att följa budget gör att antalet tjänster istället minskas.
– Vi slits mellan två uppdrag, säger Lisbeth Almér Larsson, rektor på Stenbocksskolan.
Nyheter • Publicerad 23 maj 2014
?Elevassistenterna bidrar till att skapa lugn och ro i klassrummet. Det är bra för den elev som har behov av särskilt stöd. Men det är indirekt även bra för övriga elever genom att deras arbetsmiljö blir bättre?, säger Lisbeth Almér Larsson, en av rektorerna vid Stenbocksskolan.
?Elevassistenterna bidrar till att skapa lugn och ro i klassrummet. Det är bra för den elev som har behov av särskilt stöd. Men det är indirekt även bra för övriga elever genom att deras arbetsmiljö blir bättre?, säger Lisbeth Almér Larsson, en av rektorerna vid Stenbocksskolan.Foto: Christer Seldevall

Elevassistenter är ett sätt att ge elever med behov av särskilt stöd det extra stöd de enligt lag har rätt till. Och det är ett behov som ökar.

Stenbocksskolan är en av kommunens skolor där detta märks. Under förra året överskreds kontot för elevassistenter med råge, berättar Lisbeth Almér Larsson.

Annons

Hittills i år har utvecklingen fortsatt på samma sätt.

Men från kommunledningen är beskedet att budgeten måste hållas. Därför har skolledningen vid Stenbock sett sig tvingade att inför höstterminen minska på antalet elevassistenter.

– Men trots den minskningen kommer vi inte att klara att följa budget, säger Lisbeth Almér Larsson, en av rektorerna på skolan. 

I arbetet inför höstterminen har man försökt pussla ihop verksamheten för att använda resurserna på ett så effektivt sätt som möjligt.

– Vi slits mellan två uppdrag. Dels statens som säger att de elever som behöver, har rätt till särskilt stöd. Dels kommunens krav på att verksamheten ska hålla budget. Det är en ekvation som inte alltid går ihop, säger Lisbeth Almér Larsson.

Vad är budskapet från kommunpolitikerna?

– Att följa budgeten är det som är överordnat. Här i kommunen verkar det dessutom vara så att den verksamhetschef som inte klarar att hålla budget riskerar att bli av med sitt jobb. Så uppdragen kan verkligen beskrivas som dans på slak lina, säger Lisbeth Almér Larsson.

– Elevassistenter tillsätter vi inte för skoj skull. De finns till för att hjälpa elever som har speciella svårigheter. Genom sin insats bidrar elevassistenterna till att skapa lugn och ro i klassrummet. Det är bra för den elev som har behov av särskilt stöd. Men det är indirekt även bra för övriga elever genom att deras arbetsmiljö blir bättre.

Roger Wilhelmsson (M), samtalsledare i kommunstyrelsens arbetsgrupp för lärande och välfärd, säger att problemet kan ses även i andra delar av förvaltningen.

– Det är klart att vi måste följa lagstiftningen. Är det så att någon enhetschef bedömer att resurserna inte räcker för att klara det, bör man lyfta frågan till processchef, säger han.

Spräckt budget

De senaste två åren har användningen av elevassistenter vid Stenbocksskolan spräckt budgeten. Vissa ser ett samband med avvecklingen av den så kallade Resursskolan, vilket var en modell som tidigare fanns i kommunen för elever med behov av särskilt stöd. Enligt skolans rektor Lisbeth Almér Larsson är det inte så enkelt.

– Men klart är att avvecklingen av Resursskolan är en av orsakerna till att kostnaderna för elevassistenter har ökat, säger hon.

Resursskolan avvecklades inför höstterminen 2012. Det budgetåret gick Stenbocksskolan back med cirka 100 000 kronor på användningen av elevassistenter.

Året därpå stack kostnaden iväg och landade på ett minus om 973 000 kronor för elevassistenter.

Utvecklingen har fortsatt i år. Sett till perioden januari till och med april ligger skolan på ett minus om 440 000 kronor.

Christer Seldevall
Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons