Annons
Nyheter

Färdtjänsthandläggare Åsa Abrahamsson svarar

Nej, hon håller inte med om att handläggningen av färdtjänst är godtycklig. Hon tror inte heller att många människor utnyttjar färdtjänst på ett otillbörligt sätt.
Nyheter • Publicerad 4 augusti 2011
Foto: Åsa Dahlberg

– Nej, jag blev lite besviken när jag läste insändaren och funderade faktiskt på om jag skulle svara. Det hade varit bättre att han ringer hit och talar om vem det är som han syftar på. Då har jag en möjlighet att se om det föreligger ett felaktigt beslut och eventuellt göra en ny utredning. Sedan kan det vara så att man har färdtjänst, men också en egen bil som man kan använda vid mycket korta resor ibland. Beslutet kan då innehålla vissa begränsningar. Det beror på individens möjligheter att förflytta sig på egen hand, säger Åsa Abrahamsson, handläggare på färdtjänsten.

För att få färdtjänst i dag måste den sökande ha ett funktionshinder. Det är utifrån det som bedömningen görs. Det räcker till exempel inte längre med att vara gammal och trött, och bo otillgängligt.

Annons

Har man ett funktionshinder och ansöker så begär handläggarna antingen in läkarintyg eller att få göra hembesök. Ibland gör man både och.

– Det är inte alltid ett hembesök hjälper så mycket. Vissa funktionshinder är svåra att bedöma och då är det säkrare med ett läkarintyg, säger hon.

Reglerna för att få riksfärdtjänst är mycket hårdare än för vanlig färdtjänst inom närområdet. Att man har färdtjänst beviljad betyder inte automatiskt att man får riksfärdtjänst.

– Riksfärdtjänst är en kompensation för de merkostnader som uppstår till följd av ett funktionshinder vid en längre resa, säger hon.

Att Gunvor Segerqvists avslag gick så snabbt förklarar Åsa Abrahamsson med att det nyligen gjorts en utredning som handledaren kunde utgå ifrån. Den och telefonsamtalet räckte förmodligen för att handläggaren skulle hinna fatta ett snabbt beslut. Åsa Abrahamsson kan inte kommentera ärendet mer än så med hänvisning till sekretessen. Riksfärdtjänstansökningarna sköts av en annan handläggare.

– Även om man har färdtjänst beviljad, så kan vår bedömning bli att man klarar att göra en enstaka riksfärdtjänstresa med vanliga transportmedel. Vi måste alltid pröva möjligheterna att resa med allmänna kommunikationer i första hand, säger hon.

Färdtjänsten i Ulricehamn har en budget på cirka 5-6 miljoner. Två handläggare, en som jobbar 100 procent och en som jobbar 25 procent, sköter de cirka tusen ärenden som kommer in varje år. Många av ansökningarna är förlängningar av tidigare tillstånd och då räcker kanske ett telefonsamtal, eller ett nytt läkarintyg. Hembesöken är tidskrävande och görs oftast bara om det är en helt ny ansökan.

– Det skulle inte fungera tidsmässigt om vi skulle göra hembesök hos alla. Inte en chans. Och det är inte säkert att det är det bästa alternativet, säger Åsa Abrahamsson.

Fritt antal resor

Högre egenavgift. Idag 32 kronor för resa i tätorten.

Större färdtjänstområde. Den som bor i Ulricehamn och har färdtjänst kan utan att ansöka extra om det ta sig till följande kommuner: Borås, Jönköping, Mullsjö, Herrljunga, Tranemo, Falköping och Landvetters flygplats.

År 2010 handlades 1022 ärenden av färdtjänsten. 335 stycken gällde riksfärdtjänst.

Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons