Annons
Nyheter

Elsparkcyklar stör och skrämmer på gågatan: ”Kokar”

Snudd på dagligen blir han omkörd av elsparkcyklar och cyklar där de inte får köra – på gågatan. Nu har ulricehamnaren Gregor Carlsson fått nog och vädjar till polisen att patrullera centrum lite oftare.
Ulricehamn • Publicerad 13 september 2023 • Uppdaterad 14 september 2023
Gregor Carlsson beskriver problematiken med elsparkcyklar för poliserna Mattias Holmquist och Sven Gardell. ”Det finns inte någon hänsyn”, säger han.
Gregor Carlsson beskriver problematiken med elsparkcyklar för poliserna Mattias Holmquist och Sven Gardell. ”Det finns inte någon hänsyn”, säger han.Foto: Pernilla Rudenwall

Egentligen tyckte Gregor Carlsson att gränsen nåtts och överskridits redan förra sommaren. Han skrev då en insändare i UT med rubriken ”Livsfarligt med elsparkcyklar i hög hastighet på gågatan”, där han beskrev det problem han och många andra fotgängare i centrum upplever. Någon respons från kommun eller polis fick han dock aldrig.

När 67-åringen drygt ett år senare hörde av sig till tidningen i samma ärende, kändes det som en god idé att sammanföra honom med polisen för att diskutera frågan.

Annons

Väl på gågatan tar Gregor Carlsson omedelbart chansen att beskriva sin verklighet.

– Jag går här flera gånger dagligen. Många gånger kommer det elsparkcyklar med framför allt ungdomar. De kör jättefort och väldigt nära oss som går här.

– Jag har själv väldigt dåligt balans. Det räcker att jag bara vänder mig om, så säger det ”smack”. Eller så får min hund syn på en annan hund, och springer iväg, och så kör de rakt in i kopplet.

Gregor Carlsson berättar att han ibland ropar till på cyklisterna.

– Då får jag bara fingret tillbaka. Sen har jag någon gång lyckats stanna någon och förklara hur farligt det är. Både för gångtrafikanterna och deras egen skull.

– Det finns inte någon hänsyn. Och det är inte bara de här ungdomarna, det är ju även äldre. De blir ännu mer förbannade om jag säger någonting: ”Det här ska du inte lägga dig i”.

Gregor Carlsson visar hur en del ungdomar svarar när han ropar till dem att de inte får köra elsparkcykel på gågatan.
Gregor Carlsson visar hur en del ungdomar svarar när han ropar till dem att de inte får köra elsparkcykel på gågatan.Foto: Pernilla Rudenwall

Bara under den knappa halvtimme vi står på Storgatan nära Järnvägstorget kommer det förbi flera fotgängare som stannar till och bekräftar Gregor Carlssons bild.

– Jag pratar med många som har rullatorer, rullstolar, permobiler och käpp. Både blinda och äldre som har svårt att gå. Vi pratar med varandra, och de är så förbannade att det kokar i dem, säger Gregor Carlsson.

Han söker blicken hos kommunpolisen Sven Gardell och Mattias Holmquist, som båda mött upp för att diskutera frågan:

– Jag har bott i Ulricehamn i ett och ett halvt år, och går här i alla fall tre och ibland fyra gånger om dagen. Men jag har aldrig sett en polis här. Så nu undrar jag: känner ni till problemet – och vad gör ni åt det?

Enligt Sven Gardell är det ytterst en resursfråga att polisnärvaron i centrala Ulricehamn inte är större än den är.
Enligt Sven Gardell är det ytterst en resursfråga att polisnärvaron i centrala Ulricehamn inte är större än den är.Foto: Pernilla Rudenwall
Annons

Sven Gardell svarar:

– Problemet med cyklar på gågatan har funnits lika länge som gågatan har funnits. Och jag delar din bild, det cyklas här fast man inte får. När vi är ute och jobbar påtalar vi också det för dem vi träffar på. Men att få till en förändring är tyvärr skitsvårt. Och ska vi vara helt ärliga – att prioritera cykelproblematiken på gågatan, det är inget som svensk polis klarar av i dag.

– Så det du egentligen säger är ”ledsen, Gregor, men det finns inget vi kan göra”?

– Jag säger sanningen till dig. Vi kommer att ta dem när vi ramlar på dem, men någon större insats för cykelproblematiken kommer vi inte att kunna göra. Vi har ungdomar som knarkar, inbrottsstölder och en ständig prioritering, och då kommer det här tyvärr väldigt, väldigt långt ner, replikerar Sven Gardell.

Hur ofta patrullerar ni i centrum?

– Någon gång i veckan i alla fall. Men vi går ju inte här fram och tillbaka mellan 10 och 18. Vi är här då och då. Är vi här för lite? Ja, det är vi. Det håller jag med om. Vi skulle jättegärna vara här mycket mer.

Vad krävs för att ni skulle kunna vara här mer?

– Vi samverkar med Cityföreningen och träffas varannan vecka för att dela en bild av vad som händer i stan. Utifrån det planerar vi vår verksamhet. Cityföreningen kan ju flagga för allvarliga ordningsproblem, och där skulle ju cyklarna kunna vara en del. Men det handlar inte så ofta om det, utan snarare om kriminella individer som ställer till problem.

Sven Gardell betonar vikten av att göra det svårare att göra fel och lättare att göra rätt. Den pågående förbättringen av gång- och cykelbanan på Bogesundsgatan kan bidra till det senare, genom att fler cyklister och elsparkcyklister väljer att köra där istället.

Gregor Carlsson pekar på skyltningen på Storgatan, där symbolen med en överkryssad cykel är av den mindre storleken.

Det är förbjudet att ta sig fram på cykel och elsparkcykel på gågatan. Men skylten som anger det är inte särskilt stor.
Det är förbjudet att ta sig fram på cykel och elsparkcykel på gågatan. Men skylten som anger det är inte särskilt stor.Foto: Pernilla Rudenwall
Annons

Kan större skyltar hjälpa till?

– Jag tror inte ett skit på skyltar, om jag ska vara helt ärlig. Och att böta eller övervaka bort ett problem är tyvärr jättesvårt, det visar forskningen. Man får lägga väldigt mycket tid för en ringa effekt, säger Sven Gardell.

Varför är det då otillåtet att åka elsparkcykel på gågator, som Storgatan i Ulricehamn? Jo, en elsparkcykel räknas som ett fordon och får därför inte framföras. Är man under 15 år måste man ha hjälm och man får heller inte skjutsa någon.

Två hjälmlösa 13-åringar som åker på samma elsparkcykel på gågatan begår därmed tre trafikförseelser på samma gång.

– Men då de inte är straffmyndiga, kan vi inte utfärda någon ordningsbot, utan det hamnar i så fall hos socialen på kommunen. Men de lever också under prioriteringar, så kommer vi upp med en cykelförseelse till dem kommer de ändå inte att göra något, säger Sven Gardell.

– Så vi kan inte göra mer än att säga till dem, precis som du redan gör, Gregor. Att vanliga personer säger till är jätteviktigt, så där gör du helt rätt.

Pratstunden lider mot sitt slut. Men Gregor Carlsson passar på att skicka med en sista fråga:

– Jag förstår att det här är svårt att lösa och vi kommer nog inte så mycket längre. Men finns det någon möjlighet att det kan bli lite mer frekventa besök av polisen här, så att ungdomarna ser att de ska passa sig?

Sven Gardell svarar:

– Vi har ingen motsättning i den frågan. Jag vill att vi ska vara här. Men vi lever i en värld med terrorhot och terrordåd. All personal ska vara redo för det. Vi har skickat folk till Stockholm i två års tid, och i någon mån påverkar det ju även Ulricehamn.

Annons

– Hade vi haft en resurs som varit tillgänglig för att vara här, så hade vi också varit här. Behovet kommer inte bara från dig, Cityföreningen har ju precis samma önskemål.

Fakta

Det här gäller för elsparkcyklar

• Elsparkcyklar av standardtyp som inte går fortare än 20 km/h och har en kontinuerlig märkeffekt på högst 250 watt klassas som cyklar.

• Elsparkcyklar ska köras på samma sätt som andra cyklar. Det innebär att du kan köra på cykelvägar och i viss utsträckning även på bilvägar.

• Elsparkcykeln ska ha bromsar och en ringklocka.

• Kör du i mörker ska elsparkcykeln ha fram- och baklyse samt vara utrustad med reflexer.

• Om den som kör är yngre än 15 år krävs hjälm, men vi rekommenderar att alla som cyklar ska använda ett huvudskydd.

• Du får inte skjutsa någon på en elsparkcykel.

Källa: Transportstyrelsen

Foto: Pernilla Rudenwall
Jonas EmtervallSkicka e-post
Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons