Annons
Nyheter

Bygget drar igång med avstängd väg

Nu är den kritiska tiden för berguvens häckning över och då är motorvägsbygget i gång på allvar. Vilket märks på måndag, då Vistaforsvägen stängs av.
Nyheter • Publicerad 4 maj 2013
Utsikt västerut från tunnelöppningen på toppen av Vistbergen. Här börjar den nya vägen växa fram mot gamla Vistavallen och vidare upp mot Rönåsens industriområde.
Utsikt västerut från tunnelöppningen på toppen av Vistbergen. Här börjar den nya vägen växa fram mot gamla Vistavallen och vidare upp mot Rönåsens industriområde.Foto: 
Vistaforsvägen stängs av precis efter B&B tools. Det kommer att finnas en vändplan för de som kör fel.
Vistaforsvägen stängs av precis efter B&B tools. Det kommer att finnas en vändplan för de som kör fel.Foto: 

Från och med måndag blir byggandet av motorvägen riktigt påtaglig för en större del av allmänheten. För då stängs Vistaforsvägen av för gott och trafik norrut från Karlsnäs hänvisas därmed via Alängsgatan ut till Falköpingsvägen.

– Vi stänger Vistaforsvägen precis efter B&B tools, där det också kommer att finnas en vändplan för de som kör fel, säger arbetsledaren på Veidekke, Henrik Svensson.

Annons

Att man stänger av Vistaforsvägen beror förstås på att motorvägen kommer att dras fram strax bortom B&B tools och nu har man kommit så långt i bygget att man kan börja fylla på massorna som behövs till vägbanken. Något som i sin tur hänger samman med att berguven i Vistbergen nu har klarat av den mest kritiska perioden under häckningen.

– På den östra sidan av den blivande tunneln har vi inte fått göra sådant arbete som har kunnat störa berguven under häckningen, men från och med 1 maj så är de restriktionerna borta, säger Henrik Svensson.

Vilket betyder att man nu kan börja arbetet med att spränga bort de bergmassor som är i vägen för den blivande tunneln och som skall användas för utfyllnad av vägbanken. Det handlar om ungefär 100 000 kubikmeter berg som skall bort från östra sidan av Vistberget.

På västra sidan av tunneln så har Veidekke kommit betydligt längre med arbetet och har hållit på med sprängningsarbetena ett bra tag. 40 000 kubikmeter berg är redan borta men det återstår drygt 100 000 kubikmeter att ta bort fram till tunnelpåslaget. Eller tunnelns början, som vi utanför tunnelbyggarbranschen kallar det.

Sprängmassorna används antingen precis som de är för att bygga vägbankar eller också så mals de ner i mindre beståndsdelar i ett mobilt stenkrossverk för att användas i själva vägkroppen.

– Vi bygger tunneln från väster, räknar med att börja sprängandet i själva tunneln någon gång i oktober i höst, säger Henrik Svensson.

Riktigt när man sedan gör själva genomslaget på den östra sidan är inte helt klart eftersom det också hänger samman med den häckande berguven.

– Det blir nog om ungefär ett år från nu, säger Henrik Svensson.

Utsikt västerut från tunnelöppningen på toppen av Vistbergen. Här börjar den nya vägen växa fram mot gamla Vistavallen och vidare upp mot Rönnåsens industriområde.

FOTO: Pernilla Rudenwall Petrie

Vistaforsvägen stängs av precis efter B&B tools. Det kommer att finnas en vändplan för de som kör fel.

Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons