Annons
Nyheter

Bromsa inte i onödan

Det finns mer eller mindre miljövänliga sätt att transportera sig på. Ulricehamns klimatfamiljer har i december gått en kurs i ämnet.
Nyheter • Publicerad 30 december 2010
Lena Nilsson tar det kallt i vintertrafiken. Hon och de andra "klimatstjärnorna" i kommunen har i december gått en kurs i att köra miljösmart.
Lena Nilsson tar det kallt i vintertrafiken. Hon och de andra "klimatstjärnorna" i kommunen har i december gått en kurs i att köra miljösmart.Foto: Henrik Erickson

I Ulricehamns kommun tar vi bilen om vi ska någonstans. Även om sträckan är kort. Det slog de etnologer som studerade ulricehamnarna tidigare i år fast.

De fyra så kallade klimathushållen i kommunen har under december fått tänka till på sina transporter. Inte bara på var och när de kör med bilen, utan också hur.

Annons

På trafikskolan i Ulricehamn har de genomfört en körlektion i så kallad ecodriving.

– Det var nervöst före och med facit i hand väldigt intressant, säger Lena Nilsson från Ulricehamn.

Först fick Lena köra en runda på 20 minuter runt i Ulricehamn. Efter en genomgång och lite tips om hur man kör bränslesnålt körde hon samma runda igen.

– Jag tyckte jag hade hyfsad koll på min körning redan innan och det visade sig stämma. Bensinförbrukningen blev faktiskt lite högre andra gången, säger Lena.

Plogbilar i vägen och lite annat stök på andra varvet kan förklara det. Lena tycker ändå att hon fick med sig en hel del värdefulla tips från körlektionen.

– Absolut. Framför allt att jag inte ska växla ned för tidigt inför en kurvtagning utan utnyttja farten mer. Generellt är det nog så att många växlar alldeles för mycket.

Två vinterrelaterade nya kunskaper fick Lena också med sig.

– Att förbrukningen ökar mycket med ett lager snö på taket hade jag ingen aning om. Jag trodde också att det var bättre att varmköra bilen stillastående när det är kallt ute. Enligt körskolan gör det ingen skillnad utan det drar bara bensin i onödan att tomgångsköra.

Visst går det att spara lite bensin genom att köra snålt. Allra mest sparar den som låter bilen stå. Lena Nilsson har testat även den modellen.

– Vi fick ett Västtrafikkort för att pendla en period och jag testade att åka kollektivt från Ulricehamn till jobbet på Ätradalsskolan. För mig fungerade det dåligt. Jag kom 40 minuter före jag var tvungen att vara på jobbet och trots att jag tycker om att vara i god tid blev det för stora tidsmarginaler. Istället för att pendla med buss är vi några stycken som börjat samåka i större utsträckning. Det känns för mig som ett bättre alternativ.

Annons

Efter några månader i projektet känner Lena att hon nu tänker mer klimatsmart.

– Jag har minskat mina privata korta resor genom att göra flera saker samtidigt när jag väl åker. Jag har också blivit mycket bättre på att återvinna. När det gäller elförbrukning kändes det som att jag inte hade lika mycket att hämta. Har man direktverkande el som jag så gör några lågenergilampor ingen större skillnad.

Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons