Annons
Nyheter

Bredbandsleverantör klarar inte laga avbrott

Efter månader av problem med bredbandet är nu Ove Gabrielsson i Ölsremma tveksam till om han ska stanna kvar som kund hos Tele2.
Nyheter • Publicerad 18 november 2011
Ove Gabrielsson i Ölsremma har haft tät kontakt med bredbandsleverantören Tele2 under hösten angående bristerna i bredbandet. Senaste beskedet från företaget är att man inte kan erbjuda någon lösning på problemet.
Ove Gabrielsson i Ölsremma har haft tät kontakt med bredbandsleverantören Tele2 under hösten angående bristerna i bredbandet. Senaste beskedet från företaget är att man inte kan erbjuda någon lösning på problemet.Foto: Christer Seldevall

Allt sedan han tecknade avtal med Tele2 för flera år sedan har det då och då varit problem med bredbandet. Men nu under hösten har det blivit en märkbar försämring.

– Enligt mitt avtal ska jag få 6-8 Mbit. Men i verkligheten varierar det ofta, och till det sämre. Som regel ligger hastigheten på 1,5-2 Mbit. Problemet är alltså att man inte kan lita på att bredbandet fungerar, säger Ove Gabrielsson.

Annons

Han är inte ensam i Ölsremma om att uppleva brister i bredbandet. Andra som också är kund hos Tele2 har upplevt samma sak, säger han.

– Jag har kollat med några bekanta som också har bredband. Det har visat att de också har dålig hastighet i sitt bredband samtidigt som jag.

Ove Gabrielsson berättar att han även gjort egen kontroll via nätet. Den visar att hastigheten periodvis varit extremt låg.

– Vid vissa tillfällen kommer jag inte ens ut på nätet, så att jag kan kolla, säger Ove Gabrielsson.

Slutsatsen han drar är att felet inte hänger samman med hans utrustning, utan att det är ett allmänt fel som rör fler i området.

Men i kontakterna med kundtjänst hos Tele2 har han inte fått något gehör för denna tanke. Tvärtom har de uppgett att deras underleverantör mätt hastigheten och att den är okej. Tele2 erbjöd sig även att skicka ut en tekniker för att på plats göra en koll.

– Men om felet visar sig ligga på min utrustning skulle jag få betala kostnaden för felsökningen. Det ville jag inte gå med på. Istället krävde jag att de skulle visa att de levererar ett felfritt bredband till mig till en viss punkt, säger Ove Gabrielsson.

För några dagar sedan fick han ett skriftligt brevsvar från Tele2. I brevet skriver de att man i dagsläget inte kan erbjuda en lösning på problemet eller ge en tidpunkt för när så eventuellt kan ske. ”Vi kan därför heller inte besvara din fråga gällande punkt där bredbandet är felfritt”, skriver Tele2 i sitt brev.

– Jag tycker det är bedrövligt. Man funderar över om de verkligen vill ha kunder här. Och är det bara jag som klagat som får den här informationen, eller går de ut med den till andra kunder som också anmält problem med bredbandet, funderar Ove Gabrielsson.

I brevet från Tele2 erbjuds kompensation genom att företaget betalar tillbaka avgiften för fyra månader. ”Då vi inte kan erbjuda en tillfredsställande tjänst får du självklart avsluta abonnemanget utan hänseende till uppsägningstid”, skriver Tele2 i brevet.

Annons

– För mig handlar det inte om pengarna. Det enda jag vill ha är ett fungerande bredband som jag kan lita på, säger Ove Gabrielsson.

UT har förgäves sökt Tele2 för en kommentar.

Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons