Annons
Nyheter

Bakläxa för Lantmäteriet

Lantmäteriet får hård kritik av Justitieombudsmannen (JO) för att på flera punkter ha brustit i handläggningen av ett ärende som rörde en fråga från en fastighetsägare i Ulricehamns kommun.
Nyheter • Publicerad 30 augusti 2011

Det är en privatperson som vänt sig till JO med en anmälan sedan han krävts på pengar av Lantmäteriet som ersättning för att de besvarat några frågor. Då han senare överklagade fick han ingen bekräftelse på detta eller besked om hur överklagandet skulle hanteras.

JO ser allvarligt på att Lantmäteriet inte har handlagt överklagandet och att myndigheten dessutom inte besvarat inkomna förfrågningar. För dessa brister förtjänar Lantmäteriet kritik, anser JO.

Annons

Det var hösten 2009 som privatpersonen ställde några frågor till Lantmäteriet som rörde en vägsamfällighet i anslutning till hans jordbruksfastighet i Ulricehamns kommun. Enligt privatpersonen fick han inga svar, istället skickades två kartor.

Privatpersonen tyckte inte han skulle behöva betala för det. Så han bestred kravet. Men Lantmäteriet stod fast vid sin inställning - 1 327 kronor skulle de ha för besväret.

Då överklagades faktureringen. Lantmäteriet förklarade i ett svar att de ansåg att uppgifterna hade beställts. Normalt upplyser de kunden om att sådana utredningar är uppdrag som de tar betalt för i de fall kostnaden överstiger 3 000 kronor. I detta fall sökte handläggaren privatpersonen. Dock utan att lyckas, varför en utredning gjordes i tron att uppgifterna efterfrågades snarast.

Efter sitt överklagande skickade privatpersonen flera frågor till Lantmäteriet för att få veta hur överklagandet hanterats. Något svar fick han dock inte.

I ett yttrande till JO försvarar sig Lantmäteriet med att den som äger en jordbruksfastighet normalt sett är mer insatt i fastighetsförhållanden samt att Lantmäteriet är en myndighet som kan ta ut avgift för genomförda uppdrag.

Något gehör för detta resonemang från JO får man dock inte.

JO skriver i sin bedömning att myndigheten borde ha lämnat någon form av svar och inte uppfatta frågorna från privatpersonen som en beställning. ”Skulle myndigheten anse att en förfrågan är för omfattande för att rymmas inom serviceskyldigheten, ska den enskilde underrättas om den saken”.

För bristen i denna del av överklagandet kritiseras Lantmäteriet.

Kritik riktas även mot myndigheten för att man inte har prövat om överklagandet inkommit i rätt tid.

Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons