Annons
Nyheter

Att gasa ur lågkonjunkturen

Ulricehamn lär vara den kommun i Sjuhärad som är hårdast drabbad av den ekonomiska krisen. Emelie Eksell vill ändra på det.
Nyheter • Publicerad 22 mars 2009
Emelie Eksell vill att Ulricehamn ska gasa sig ur lågkonjunkturen.
Emelie Eksell vill att Ulricehamn ska gasa sig ur lågkonjunkturen.Foto: Pernilla Rudenwall Petrie

Det säger i alla fall Emilie Eksell, tidigare marknadschef på Ulricehamns Energi AB, numera konsult med marknadsföring och affärsutveckling samt projekt inom detta som specialitet.

Hon har nu tillsammans med fem av västra Sveriges främsta coacher och föreläsare ett projekt på gång som skall visa på de möjligheter som står drabbade företag till buds.

Annons

Den åttonde maj skall dessa fem föreläsare ledda tolv seminarier, där var och en tar upp och ger råd om det vederbörande är bäst på.

Syftet är att denna dag skall bli till stor hjälp för de olika företagens situation med seminarium som uppgång i nedgång hur gör du då för att sätta grundplattformen, attityden spelar stor roll, kulturen ger kraften, mångfald är styrka, ledarskapet ger riktningen. Det är nu viktigt att inte oron och motivationen tar över inom organisationen, säger Emilie.

Emilie Eksell har sålt in idén om projektet till ett antal företag, som är med och sponsrar det hela. I sponsorpaketet ingår att de sponsrande företagen får speciell coaching, som kan riktas till önskade personer eller grupper inom företaget.

Projektet har fått namnet ”Gasa i uppförsbacke”. På frågan vad detta, rent konkret, kan innebära svara Emilie Eksell:

– Det kan lite grand jämföras med cykelloppet Tour de France; den som orkar trampa på i uppförsbacken har störst chans att vinna När läget är så dystert som nu, när nästan  alla antingen är drabbade själva eller känner någon som är det, kan man antingen fastna i detta bottenläge eller lyfta blicken för att kunna se nya möjligheter.

– Det företag som i ett läge som detta bygger den bästa basen är den som vinner när konjunkturen vänder.

I alla tider av lågkonjunktur talas det framför allt om vikten att kompetensutveckla personal, investera i byggnader och maskiner.

Om detta har inte Emilie Eksell något att invända, men hon vill gärna lägga till ytterligare ett par möjligheter, nämligen att stärka det egna varumärket, chansen finns att ta marknadsandelar och vinna positioner på marknaden. Det gäller att gasa när det är som svårast. Till detta krävs mod, det krävs satsningar och det krävs att hela företaget ser hopp istället för problem. 

– Det är nu det visar sig vilket företag som är bäst. Det är nu de skall bygga upp en bra grund för behålla marknadsandelar och att vinna när det vänder igen.

Den åttonde maj är det alltså fritt fram för alla som kan ha intresse av att lära sig mer om hur man utnyttjar ett svårt läge och vänder det till något positivt.

Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons