Annons
Nyheter

Alliansen splittrad i skolfrågan

Det hettade till i kommunfullmäktiges inledningsdebatt om det nya beredningsuppdraget gällande skolans utveckling.
Nyheter • Publicerad 31 maj 2011

Redan när kommunstyrelsens ordförande Lars Holmin gick upp i talarstolen och la ett ändringsyrkande, brände det till. Enligt yrkandet skulle formuleringen om skolans betydelse för samhällsutvecklingen strykas i beskrivningen av uppdraget.

Det fick centerpartisten Anders Andersson att reagera.

Annons

– Moderaterna anser alltså att skolan inte är en del av samhället. Märkligt, tyckte han.

Lars Holmin fick emellertid stöd från merparten av övriga partier, såväl inom alliansen som inom oppositionen. Exempelvis sade Inga-Kersti Skarland (S) att målet måste vara att höja kvaliteten i skolan.

Ingemar Basth (MP) hängde på och föreslog att en annan av fullmäktiges beredningar, den som ska ägna sig åt frågor som rör samhällsutvecklingen, skulle få uppdraget att titta på det som Anders Andersson efterlyste.

Nämnde Andersson återkom och kritiserade socialdemokraterna och moderaterna för att dessa partier ”inte tycker att samhällsutvecklingen ska kopplas till skolan och dess verksamhet”.

Moderaten Per Johansson var irriterad över den vändning som debatten tagit.

– Det har gått en månad sedan uppdraget ursprungligen formulerades. Och nu vet ni inte vad ni bestämt er för. Istället kommer olika tolkningar fram.

Fullmäktiges ordförande Roland Karlsson valde att ajournera debatten för att gruppledarna samt det samlade presidiet skulle diskutera frågan i enrum.

Efter uppehållet meddelade Roland Karlsson att man kommit överens om att inte nu hålla öppet för att fullmäktige skulle kunna begära votering, lägga förslag eller fatta beslut. Istället skulle Lars Holmins ändringsförslag skickas vidare till kommunstyrelsen.

Där skulle diskussionen fortsätta. Beslut om hur uppdraget ska formuleras ges sedan vid junisammanträdet.

Detta besked väckte stor förvirring bland flera av fullmäktigeledamöterna.

Annons

Per Johansson (M) efterlyste tydligare skrivningar i de handlingar som skickas ut inför kf-sammanträdena.

– Så vi vet varför vi går hit. Så vi vet varför vi är här.

Roland Karlsson försökte förklara att inledningsdebatt föregår uppdraget. Detta för att formuleringen av uppdraget ska kunna ändras.

Arne Sjögren (V) fann det befogat att ställa några raka frågor:

– Vem är det som bestämmer vad det är som ska bestämmas? Och var tas beslutet? Här? Eller i ett annat rum?

Carljohan Molander (M) återknöt till det inledningsdebatten egentligen var avsedd att handla om.

– Vad är det som har lyft Sverige? Inte var skolbyggnaderna har varit placerade. Utan en satsning på kunskap och kvalitet.

Därmed var debatten avslutad.

Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons