Annons

Vegbybon är vd för miljardföretaget Under armour: ”Varit en ohygglig resa”

Han har varit vd för flera internationella storföretag och bott i närmare 40 länder. Men allra bäst trivs bolagstoppen vid Sämsjön.
Möt Patrik Frisk, Vegby- och Baltimorebon som gick från medgrundare till Lager 157, till vd för en av världens största tillverkare av funktionskläder.
Vegby/Baltimore • Publicerad 13 november 2021 • Uppdaterad 16 november 2021
Till vardags håller vd:n Patrik Frisk till i Baltimore. Men när han vill samla krafterna på svensk mark är det Vegby som gäller.
Till vardags håller vd:n Patrik Frisk till i Baltimore. Men när han vill samla krafterna på svensk mark är det Vegby som gäller.Foto: Shawn Hubbard @shawn_hubbard

Stockholm, Barcelona, München, Garmisch, Malmö och till sist Borås. Den sex dagar långa Europatouren innehåller lika många destinationer som dygn.

När UT får en pratstund med den svenskamerikanske vd:n har han precis landat i Vegby för en natts mellanlandning innan han ska vidare till nästa stad. Det råder inga tvivel om att Patrik Frisks kalender är en minst sagt välfylld sådan. Och det kanske inte är så konstigt om man är vd för ett företag som omsätter omkring 4,5 miljarder dollar per år.

Annons

– Det är mycket som händer nu. Det här är första gången sen jag tog över som vd som jag har varit på en större resa i Europa. Det är kul att se teamen, träffa kunder och vara på marken, säger Patrik Frisk.

Han är snart inne på sitt andra år som vd för Under armour, företaget som sedan 1996 tillverkar funktionskläder inom sport. Och när han tog över i januari 2020 var Patrik lika aningslös som resten av världen inför vad som väntade.

– Vi gjorde en väldigt stor omstrukturering under 2020. Det var en ganska jobbig period, både att ta över och hantera de problem som pandemin skapade och samtidigt göra en så stor förändring. Men allt gick bra, vi har fortsatt att göra framsteg och nu är vi starka och redo för framtiden.

Omställningen var inte heller Patriks första. Faktum är att just den typen av arbete har blivit hans expertområde.

– De senaste 15 åren har jag haft det som specialitet – att se till att företag kommer på rätt köl, blir friska och kan växa igen.

Redan 2017 började Patrik Frisk jobba på Under armour. Sedan dess har företaget haft en expansiv utveckling. ”Det känns verkligen som att vi har vinden i ryggen jämför med 2017”, säger han.
Redan 2017 började Patrik Frisk jobba på Under armour. Sedan dess har företaget haft en expansiv utveckling. ”Det känns verkligen som att vi har vinden i ryggen jämför med 2017”, säger han.Foto: Shawn Hubbard @shawn_hubbard

Men hur får man det som en nisch? För att svara på det behöver vi backa bandet och titta på starten av Patriks karriär. En karriär som lika gärna hade kunnat ta en annan vändning.

– Jag gick aldrig på universitetet, utan jag var med i lumpen och blev fallskärmsjägare i FN.

Tanken var att Patrik skulle ha fortsatt sin bana på militärhögskolan. Men där satte hans andra hälft stopp.

– Min fru Karin sa att hon inte ville vara med mig om jag skulle fortsätta som militär. Så då drog vi till Chamonix och åkte skidor i stället.

Och det var i de franska Alperna som Patrik sakta men säkert började bygga sig sitt nätverk. Tack vare kontakter och ett brinnande engagemang för sport fick han jobb som säljare på Goretext i början av 90-talet. Och eftersom handelsvaran var tyg dröjde det inte länge innan han hamnade i Textilsveriges Mecka – Sjuhärad.

Annons

– Jag hade mycket kunder i bygden, som Segervaror, Ivanhoe och Hestrahandsken.

Det var på den vägen som han lärde känna Ulricehamnsbygden. Så när Patrik tog klivet över till Peak Performance och företaget köptes upp av ett danskt företag, bestämde sig familjen för att köpa hus i Vegby.

– Vi tänkte egentligen bara ha det som ett sommarhus, men det blev vårt huvudboende i en fyraårsperiod. Vi trivdes jättebra här, sönerna fick kompisar och vi också. Så för oss har Sämsjön och Vegby alltid varit en trygg punkt i livet.

Att ge sina barn en trygg punkt att hitta tillbaka till var särskilt viktigt för Patrik, som själv hade en ganska kringflackande barndom.

– Jag är född i Stockholm, men växte upp i Frankrike och Belgien, för min pappa jobbade på ett datorföretag. Så vi kuskade runt ungefär som med mina ungar, men vi bestämde att våra barn ska ha en plats att landa på i Sverige.

Patrik på Åsundsholms golfklubb, som familjen är delägare i.
Patrik på Åsundsholms golfklubb, som familjen är delägare i.Foto: Privat

Och det beslutet har han och Karin stått fast vid. Efter ett par år i Vegby, då Patrik bland annat hann grunda Lager 157 tillsammans med Stefan Palm, gick flyttlasset till Italien 2004. Trots det behöll de huset i Vegby. Sedan dess har de återvänt åtminstone varje sommar.

– Den här platsen betyder väldigt mycket för oss. Det är här vi laddar om.

”I mitt liv finns det bara ett läge, och det är ”on”. Du måste ha 110 procent fokus på det du håller på med, 24/7.”
Patrik Frisk, vd Under armour

Att just ladda batterierna är särskilt viktigt för Patrik, vars vardag är i ständig rullning. För sedan han lämnade Vegby har han återigen funnit sin plats i de lite större företagen. 2011 var han med och förvärvade kläd- och skoföretaget Timberland. En affär som inte bara var i flermiljard-dollarklassen. Den tog också honom och familjen över Atlanten en gång för alla.

– Att jobba med börsnoterade bolag i USA är en helt annan grej. Det är där de stora företagen finns, det är där det är mest action.

Hur klarar du av det trycket?

Annons

– Min fru tycker jag är världens tråkigaste man, säger Patrik och skrattar.

– Nej men i mitt liv finns det bara ett läge, och det är ”on”. Du måste ha 110 procent fokus på det du håller på med, 24/7. Så jag lägger mig vid nio och går upp halv fem. Det är ”non stop”, ett konstant tryck. Men jag har också hittat balansen i det.

Och balansen för Patrik, det är träningen. Som vd för ett företag som sysslar med funktionskläder är idrotten en del av arbetskulturen.

– Jag har förmånen att kunna röra på mig väldigt mycket i mitt jobb. Det håller mig frisk och hälsosam.

Men fastän Patrik själv har varit aktiv i branschen i över 30 år och har räddat otaliga företag från konkurs, är han medveten om att han inte alltid kommer kunna hålla uppe det här tempot.

– De som har den här positionen håller i sex till åtta år. Sen är det dags att lämna över stafettpinnen. Man måste inse att man har ett utgångsdatum. Som vd är man ungefär som en fotbollscoach, man är lika bra som den sista säsongen och är alltid redo för att man kan bli utbytt i halvtid. Det är en realitet man förstår när man tar den här typen av jobb.

Än känner sig Patrik dock inte redo att lämna över någon stafettpinne. Han har fortfarande mycket kvar att ge, och kan samtidigt luta sig tillbaka på den erfarenhet har han skaffat sig genom åren. Och det är en trygghet som gör att han känner sig stabilare än någonsin i sin roll.

– Jag har haft förmågan och tusen att gradvis få växa i många olika större organisationer. Det, i kombination med en hel del misstag på vägen, har gett mig mycket erfarenhet. Så nu i slutet av karriären känner jag att jag verkligen kan tillföra något till bolagen. Det har varit en ohygglig resa, men nu känns det som att jag har kommit hela vägen runt.

Foto: Shawn Hubbard @shawn_hubbard
Fakta

Patrik Frisk

Ålder: 58 år.

Bor: I Baltimore, men har sin svenska bas i Vegby.

Familj: Frun Karin, sönerna Karl och David.

Sysselsättning: Är vd för Under armour sedan 2020.

Fritidsintressen: Sport.

Förebild: ”Tom Brady och Stephen Curry. De är två helt olika atleter som båda har lyckats vara bra under en lång tid. De har en viss 'endurance' i sin förmåga att vara 'competitive' under lång tid.”

Läser: Rätt mycket, brukar läsa mellan tre till fyra böcker samtidigt medan jag är på resande fot. Just nu är det On grand strategy, Quiet och en om ledarskap.

Tittar : Ingenting.

Lyssnar : ”Klassiskt. Brukar besöka symfoniorkestern i Baltimore när jag har tid.”

Äter helst: Italienskt.

Dricker helst: Rött vin.

Favoritapp: Väderappen Accuweather.

Evelina SegerqvistSkicka e-post
Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons