Annons

Supertalang om hur man ständigt överträffar förväntningarna

Han bestämde sig för att sätta rekord i hamburgerätning – och gjorde det. Han satsade på den hårdaste militärutbildning – och lyckades. Och han startade en mängd företag som också blev succéer. På tisdagen gästade entreprenören Alexander Pärleros Borås med budskapet att man från en enkel bakgrund kan lyckas med nästan vad som helst.
Borås • Publicerad 17 oktober 2017
Ett av råden från entreprenören Alexander Pärleros var vikten av att hälsa och presentera sig – det första intrycket är avgörande i affärslivet och livet i stort.
Ett av råden från entreprenören Alexander Pärleros var vikten av att hälsa och presentera sig – det första intrycket är avgörande i affärslivet och livet i stort.

På tisdagen arrangerade organisationen Drivhuset sin inspirationsdag ”Days of entrepreneurship” med 400 studenter i publiken. Efter att lokala entreprenörer berättat om sina resor med att starta och driva bolag, så var det dags för det stora dragplåstret: Alexander Pärleros.

Den 32-årige entreprenören från Haninge utanför Stockholm förkroppsligade på alla sätt bilden av hur man lyckas i affärslivet. Pärleros driver Framgångspodden, där han intervjuar andra entreprenörer, artister och idrottsstjärnor. Innan dess startade han och sålde flera bolag och var efter en karriär som mediasäljare miljonär vid 22 års ålder. I år hamnade han också som nummer ett på tidningen Veckans Affärers lista över ”supertalanger”.

Annons

Huvudbudskapet från den mycket energiske inspirationsföreläsaren var att allt som egentligen krävdes var en stark vilja, så kommer man att lyckas.

– Om man beter sig normal, så får man normala resultat. Men vem vill egentligen vara normal? sa han och tittade uppfordrande ut över publikhavet.

– Hårt jobb slår alltid talang.

Själv hade han levt efter den devisen från åtminstone 16-års ålder. Då hade han bestämt sig för att göra något av sitt liv, efter att ha vuxit upp i ett rätt trasigt hem som lett till att han blivit fosterhemsplacerad. Vändningen kom när han fick sin första egna bostad – i en nedgången flyktingförläggning. Den fruktansvärda drivkraften att anta svåra utmaningar hade lett honom till att bli mästare i hamburgerätning, bli röjdykare i det militära, söka jobb han inte var kvalificerad till och ändå lyckas få in en fot, bli toppsäljare och starta en serie företag som han sålde med god förtjänst.

Sin podd, Framgångspodden, hade han lanserat för de kända gäster han bjöd in med beskrivningen ”Sveriges största affärspodd”, innan den egentligen hunnit få någon publik. Där fanns ett av råden till de framtida entreprenörerna i publiken:

– Fake it till you make it (”fejka det till du lyckas”).

Två näraliggande råd var att tänka utanför boxen samt att visualisera målen så starkt att framgången kändes given på förhand. Pärleros var själv så övertygad som sina idéers förträfflighet att han brukade fira dem innan de hunnit förverkligats. Resten handlade bara om ren vilja.

Valdemar LönnrothSkicka e-post
Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons