Storägare vill splittra Volvokoncernen
Cevian Capital, med Christer Gardell i spetsen, är största aktieägare i AB Volvo med 8,3 procent av kapitalet och 14,8 av rösterna på årsstämman. Gardell är nöjd med Volvos utveckling de senaste åren. Men nu vill han att styrelsen granskar möjligheterna att renodla verksamheten.
Både tillverkningen av båtmotorer i Volvo Penta och anläggningsmaskinerna i Volvo CE bör läggas i separata, börsnoterade bolag, anser han. Bägge verksamheterna är lönsamma.
– De skulle må bättre av eget rampljus och samtidigt förgylla Stockholmsbörsen, säger Christer Gardell till Dagens Industri.
Kvar i Volvo blir då lastbilarna, bussarna och finansverksamheten. Alltså i praktiken en kopia av Scania, skriver DI.
– En uppdelning bör ske nästa år. Jag menar att argumenten för renodling är starkare än någonsin – inte minst för att Volvo fått ordning på sidoverksamheterna i nuvarande struktur, säger Gardell.
Det finns globala utmaningar på inom den dominerande lastbilsrörelsen.
– Kina kommer sannolikt att bli Volvos största marknad och det är oerhört viktigt att man etablerar sig på marknaden tidigt och med framgång, säger Gardell.
Volvo är världens näst största lastbilskoncern med sex varumärken; Volvo, Renault, Mack, UD, Dongfeng och Eicher.