Annons

Rekordlågt betyg för Nordea

Storbanken Nordeas kundbetyg faller till en rekordlåg nivå för en storbank efter beslutet om att flytta huvudkontoret till Helsingfors.
Många kunder ser bristande samhällsansvar som ett problem.
Ekonomi • Publicerad 2 oktober 2017
Styrelsebeslutet om att flytta Nordea, med vd Casper von Koskull, fattades i början av september. Frågan avgörs slutligt på Nordeas stämma till våren. Arkivbild.
Styrelsebeslutet om att flytta Nordea, med vd Casper von Koskull, fattades i början av september. Frågan avgörs slutligt på Nordeas stämma till våren. Arkivbild.Foto: Jonas Ekströmer/TT

Nordeas Sverigeschef Anna Storåkers tonar ned problemet.

– Vi vill självklart inte ha några missnöjda kunder och vi är besvikna över att vi kommer ut med de här siffrorna. Men det som är positivt är att kunder som använder våra tjänster och produkter lite mer brett generellt sett är mycket nöjda, säger hon.

Annons

– De kunder som har ett bredare produktutbud hos oss, till exempel bolån, sparande, pensioner och konton så klart är väldigt nöjda. Men vi har en utmaning med de kunder som kanske bara har ett konto.

Nordea, med 7 000 anställda i Sverige, fick lägst betyg bland storbankerna när det gäller privat- och företagskunder även i fjol och faller nu till en rekordlåg nivå i en mätning gjord av Svenskt kvalitetsindex (SKI). Att kundbetyget faller efter flyttbeskedet överraskar inte Anna Storåkers.

– Det är självklart inte bra med negativ medieuppmärksamhet och det är klart att det påverkar bilden av Nordea generellt sett.

Enligt Anna Storåkers bygger en del av kritiken mot att Nordea inte tar samhällsansvar, som framgår i SKI:s mätning, på missförstånd.

– Vi är och förblir en av Sveriges största skattebetalare. Men där finns många missförstånd och frågor som vi måste klara ut, säger hon.

Enligt årsredovisningen för 2016 betalade Nordea det året 182 miljoner euro i skatt i Sverige och totalt 859 miljoner euro i skatt.

– För Nordea är det extremt viktigt att ta ett stort samhällsansvar. Vi är en stor aktör i Sverige. Vi är en väldigt viktig del i den svenska marknaden och Sverige är en väldigt viktig del för Nordea. Det kommer att bestå, säger Anna Storåkers.

TT: Är ni oroliga över att Nordeas kundbetyg har fallit så lågt?

– Generellt sett kan man se att hela branschen har fallit de senaste åren. Det har varit en förtroendekris för banker generellt sett. Det är klart att det inte är bra. Men det är också ett branschfenomen och inte specifikt för Nordea.

För att vända trenden investerar Nordea nu i mer rådgivning och ökad tillgänglighet i det digitala erbjudandet, enligt Anna Storåkers, som samtidigt tonar ned omfattningen av den kundflykt från Nordea som det har rapporterats om i media efter flyttbeskedet.

Annons

– Varje kund som funderar på om de vill lämna oss ser vi som ett misslyckande. Men generellt sett kan vi säga att vi inte ser några volymförändringar, säger hon.

Enligt Anna Storåkers, som inte vill kommentera hur det går i bankens samtal om fortsatt samarbete med svenska fackförbund, har det varit ett nettoinflöde på bolån på hundratals miljoner kronor per vecka under hösten.

– Sedan har vi en handfull kunder som indikerar att de vill se sig om efter en annan bank. Men på det stora hela märker vi ingen volymeffekt.

TT: En handfull, hur många rör det sig om?

– Ett hundratal. Men det återstår ju att se, det har varit en ganska kort period och vi vill förstås inte tappa en enda kund till.

Joakim Goksör/TT
Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons