Nästan var fjärde överväger lämna Facebook
Branschorganisationen har i en Novusundersökning tillfrågat drygt 1 000 svenskar om deras medievanor. Där uppger 23 procent att de planerar att fly Facebook. Det är oklart varför, eftersom undersökningen inte tar fasta på skälen.
– Men vi kan se att många generellt sett minskar ner på det digitala och går tillbaka det analoga. Det ser vi även hos annonsköparna. Man överväger vilka kanaler man använder, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges annonsörer, och tillägger att varslet bör tas med en nypa salt:
– Vi får se om folk kommer att fullfölja detta.
Facebook vill inte uppge hur mycket pengar man tjänar på att sälja annonser mot den svenska marknaden, men ekonomi-sajten Breakit uppskattar att socialmediejätten drog in över en miljard kronor på annonsintäkter i Sverige under 2016. Enligt samma källa hade man då omkring 5,9 miljoner användare i Sverige. Om en knapp fjärdedel av dessa lämnar innebär det åtskilliga hundra miljoner kronor i minskade annonsintäkter.
Frågan är vad det betyder för den svenska annonsbranschen om användarna väljer att lämna Facebook.
– För våra medlemmar innebär det att man får se över hur man ska nå dem som väljer andra vägar för att ta in sin omvärld, om det nu blir tidningar och tv eller andra kanaler som ökar, Tero Marjamäki.