Annons

Goda år för köpcentrum

Nya köpcentrum driver handeln, visar branschstatistik. Framöver väntas dock e-handeln matta handeln.
Publicerad 25 september 2017
Mall of Scandinavia invigdes för snart två år sedan. Arkivbild.
Mall of Scandinavia invigdes för snart två år sedan. Arkivbild.Foto: Marcus Ericsson/TT

Ekonomi

Nya köpcentrum, som Mall of Scandinavia i Solna och Avion Shopping i Umeå, och utbyggnad av befintliga handelsplatser driver på den totala försäljningen i landets köpcentrum. Förra året ökade den med 4 procent, visar en kartläggning från HUI Research. Omsättningen i detaljhandeln som helhet ökade med 3,4 procent 2016.

Annons

Köpcentrum och handelsplatser stod för 40 procent av detaljhandelns totala försäljning.

"Tillväxten i köpcentrum och handelsområden är starkt kopplad till nyetableringar. Byggtakten har varit hög i Sverige under de senaste åren och många vita fläckar har täckts", skriver Tobias Rönnberg, analytiker på HUI Research, i en kommentar.

Tillväxten väntas bli lägre framöver, som en följd av ökad konkurrens från e-handel.

Men den höga byggtakten kommer att hålla i sig ett par år till. Fram till 2020 planeras för en miljon kvadratmeter ny handel. Hälften håller redan på att byggas.

Valdemar LönnrothSkicka e-post
Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons