Annons

Årets butik växer med nya klasser

Inför prisutdelningen i februari utökas tävlingen Årets butik med klasserna Årets restaurang och Årets e-handel.
Borås • Publicerad 3 oktober 2017
Vinnarna utses på galan i februari. 2016 fick delikatessbutiken Cassises ägare Alice och Harout Ayvazian ta emot priset Årets butik.
Vinnarna utses på galan i februari. 2016 fick delikatessbutiken Cassises ägare Alice och Harout Ayvazian ta emot priset Årets butik.Foto: Petter Trens

På Borås Tidnings gala Din bästa sida utses förutom pristagarna i annonstävlingen även vinnarna i tävlingen Årets butik. Hittills har de nominerade delats in i klasserna Årets butik och Årets kedjebutik. En nyhet för i år är att två nya klasser tillkommer : Årets restaurang och årets e-handel.

– Vi tog det beslutet eftersom vi märker att det finns en efterfrågan från restaurangnäringen i Borås att de vill vara med. City utvecklas mycket med upplevelse- och servicefunktioner dit restauranger hör, så därför känns det som ett naturligt steg, säger Borås Tidnings försäljningschef Magnus Johansson.

Annons

Just nu pågår nomineringsperioden till Årets butik och Årets kedjebutik. Fram tills på fredag kan vem som helst nominera sin favorit bland Borås butiker. Därefter uppmanas de nominerade butikerna att själva anmäla sig på tävlingens sajt. Där fyller de i uppgifter som målgrupp, affärsidé och resultat. Denna information fungerar sedan som underlag till juryns arbete. Tre finalister väljs ut, och dessa får sedan besök av en så kallad mystery shopper, en hemlig kund. Därefter uppmanas boråsarna att rösta på den finalist de helst ser som vinnare.

I slutet av november är vinnarna i klasserna utsedda, men det dröjer alltså till galan i februari innan de tillkännages.

Ungefär samma urvalsprocess väntar finalisterna i nykomlingen Årets restaurang. Från den 16 oktober går det att nominera lokala matställen. De tre finalister som slutligen väljs ut får besök av en mystery eater som ska bedöma bland annat service och kvalitet.

Parallellt pågår även arbetet med att utse Årets e-handel. Här skiljer sig tillvägagångssättet något.

– Här består juryn av representanter från bland annat E-handelsstaden i Borås och sakkunniga som har specifik kompetens för just e-handelsföretag, säger Magnus Johansson.

Butikers e-handel har tidigare ingått som en del i bolagens satsningar i olika kanaler, men nu väljer alltså tävlingskommittén att lyfta fram den digitala handeln.

– Det är logiskt att e-handel får en egen klass i en stad som Borås.

Kajsa KettilSkicka e-post
Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons