Annons
Nyheter

Hon ger röst åt den tysta gruppen

Som personligt ombud ska Lena Bergendahl ge stöd åt individer som utifrån en psykisk problematik har svårt att få livet att funka.
Ulricehamn • Publicerad 29 september 2016
Foto: Pernilla Rudenwall
Foto: Pernilla Rudenwall

– Att arbeta som personligt ombud är en viktig och intressant uppgift. Jag har erfarenheter från olika håll av arbete med människor i behov av rehab och stöd av olika slag, säger Lena Bergendahl.

Vi träffas i hennes kontorsrum i Seniorcenter Oasen i Ulricehamn. Här kan hon ha en del av sina möten med klienter. Men det kan lika väl bli fråga om att mötas hemma hos dem. Tillfället och omständigheterna i övrigt får avgöra.

Annons

Lena Bergendahl påbörjade sin nya tjänst som personligt ombud nu i augusti. Det är en ny tjänst som tidigare inte har funnits i Ulricehamns kommun.

Till grund finns statliga pengar som kommunen sökt och fått del av. Inriktningen är att tjänsten ska finnas permanent i kommunen.

Så här i början handlar uppgiften främst om att skapa kontakter och berätta om de möjligheter som tjänsten innebär, berättar Lena Bergendahl. Det betyder kontakter med myndigheter, vården och föreningar. Men det blir även en del uppsökande verksamhet för att hon ska nå ut.

– Den grupp vi vänder oss till är människor som har någon form av funktionsnedsättning utifrån en psykisk problematik. Det kan vara svårigheter med ekonomi, med bostad eller något annat. Målet är att ge dem stöd så att deras liv ska funka bättre, säger Lena Bergendahl.

Målgruppen är människor som annars lätt kan bli bortglömda. De kanske inte orkar eller klarar att ta tag i sin livssituation av egen kraft. Man pratar om ibland om dem som en ”tyst” målgrupp.

– Mitt uppdrag blir då att ge dem stöd. I början kan jag vara deras ”röst” men målet är så klart att de själv på sikt själv ska kunna uttrycka sina behov och ta kontakter, grundat på en ökad självtillit, säger Lena Bergendahl.

En viktig sak blir att avgränsa arbetsuppgiften, så att hon inte ägnar sig åt sådant som kanske en annan myndighet eller vårdgivare egentligen ansvarar för. Samtidigt kan det bli så att hon får kontakt med vissa av de människor som i dag får stöd via andra kanaler.

– Det är mötet med invididen som blir avgörande för hur vi går vidare. Tillsammans med klienten kommer vi fram till vad som behövs och hur vi kan nå dit, säger Lena Bergendahl.

Kontakten inleds med ett förutsättningslöst samtal.

– Varje sådant samtal är spännande. I princip vet jag ingenting om klienten då vi först träffas. Då gäller det att vara lyhörd och flexibel, för att se vilka vägar som finns. Utmaningen är att se om de tillhör målgruppen, så att resursen ges till ”rätt” personer, säger hon.

Annons

Å ena sidan gäller att se arbetet på lång sikt. Å andra sidan är det viktigt att ha som mål att det ska finnas ett avslut.

Viktigt är även att det är klienten själv ha och som vill frågar efter hennes stöd. Samtidigt är hon öppen för att anhöriga eller annan person, efter en avstämning med den det berör, kontaktar henne.

Hur ser då efterfrågan på ett personligt ombud ut i kommunen? Några beräkningar av det låter sig knappast göras.

– Men jag har tidigare jobbat med målgruppen och sett deras behov, fast i andra sammanhang. Min bild är att behovet av detta knappast är litet, säger Lena Bergendahl.

Hon har närmare 30 års erfarenhet från arbete inom vården och vid myndigheter som Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Drivkraften för henne har hela tiden varit hennes intresse för människor.

– Bästa arbetsplatsen hittills var på socialpsykiatrin i UIricehamn.

– Det var fantastiskt att få se hur människor fick möjlighet att utvecklas och växa i sin egen takt, utifrån sina förutsättningar, säger Lena Bergendahl.

Ger stöd till bortglömd grupp. ”Målgruppen har rätt till hjälp. Det är där som jag som personligt ombud kan spela en roll som stöd”, säger Lena Bergendahl, nyanställt personligt ombud i Ulricehamns kommun. Foto: Pernilla Rudenwall
Ger stöd till bortglömd grupp. ”Målgruppen har rätt till hjälp. Det är där som jag som personligt ombud kan spela en roll som stöd”, säger Lena Bergendahl, nyanställt personligt ombud i Ulricehamns kommun. Foto: Pernilla Rudenwall
Foto: Pernilla Rudenwall
Foto: Pernilla Rudenwall
Foto: Pernilla Rudenwall
Foto: Pernilla Rudenwall

Personligt ombud

Personligt ombud är en ny tjänst som Ulricehamns kommun erbjuder. Målgruppen är personer som ”är 18 år eller äldre som har psykiska funktionsnedsättningar med betydande och väsentliga svårigheter att utföra aktiviteter inom olika livsområden”.

I sammanhanget talas även om psykiskt funktionshinder. Enligt Socialstyrelsens gäller det för den som har väsentliga svårigheter att utföra aktiviteter på viktiga livsområden, och att dessa begränsningar har funnits eller kan antas bestå under en längre tid. Svårigheterna ska vara en konsekvens av psykisk störning.

Fakta

Detta stöd kan ges

Följande uppgifter kan det personliga ombudet svara för:

• Vara ett stöd vid kontakt med myndigheter, vårdinrättningar eller andra serviceverksamheter.

• Kartlägga och samordna klientens behov efter dennes önskemål.

• Se till att klientens behov tillgodoses.

Christer SeldevallSkicka e-post
Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons