Annons
Nyheter

Många ville vinna Änglagårdsbiljetter

När UT gick ut med en tävling där priserna var biljetter till de olika premiärvisningarna av Änglagård, blev det rusning till ordböcker – och datorer.
Nyheter • Publicerad 3 december 2010
Ann-Katrin Svahn, glad marknadschef på UT blev tagen på sängen av det smått enorma intresset för en ordtävling när biljetter till Änglagårdspremiären stod på spel.
Ann-Katrin Svahn, glad marknadschef på UT blev tagen på sängen av det smått enorma intresset för en ordtävling när biljetter till Änglagårdspremiären stod på spel.Foto: Pernilla Rudenwall Petrie

Uppgiften bestod i att ur orden ”Världspremiär” bilda så många nya ord som möjligt. Den uppgiften togs sannerligen på allvar.

Över 500 svarade på tävlingsuppmaningen och många hade uppenbarligen ägnat mycken tid åt att hitta nya ord. Och det var inte bara ordböcker och egna ordkunskaper som togs till hjälp. Utifrån många svar så hade också kunskapskällor på nätet anlitats, helt i sin ordning.

Annons

Men det blev mycket jobb för juryn på Ulricehamns Tidning.

–Det här har varit en grannlaga uppgift att rätta, säger Ann-Katrin Svahn, marknadschef på Ulricehamns Tidning, som var mycket belåten över responsen.

– Vi har fått reaktioner från läsare som tyckte det här varit en jättekul tävling som engagerade både hela familjer och arbetsplatser.

Men det blev ett tufft arbete att jobba fram pristagarna.

– Vi har godkänt ord vi hittat i Svenska akademins ordlista (SAOL), vilket gjort att en del utländska ord, egennamn och en del annat försvunnit bort.

– Det har nästan blivit som diskussionerna under ett Alfapet-spel när vi i juryn diskuterat en del ords rättighet att räknas eller inte.

– Men som det heter i sådana här tävlingssammanhang: Juryns beslut är utan apell vilket innebär att det inte hjälper att klaga, säger Ann-Katrin Svahn leende, men smått utmattad efter en hel förmiddags bläddrande i SAOL.

Jörgen Wester
Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons