Konst med förankring i naturen
I en gammal nedlagd skola utanför Vartofta har Kristian Jensen sin bostad och ateljé. Han är ursprungligen från Ulricehamn men har kopplingar till bygden, och säger att hans mormor gick på skolan när den var nybyggd. Nu, snart ett sekel senare, är det stora gamla klassrummet Kristians utställningslokal.
– Det blir väldigt fint ljus här inne med så mycket fönster, säger han.
Fönstren är gamla och dåligt isolerade. När Kristian och hans familj köpte huset var det många som föreslog att de skulle byta till så kallade underhållsfria fönster, men de ville hellre renovera och behålla de gamla.
– Det känns som man förlitar sig så mycket på modern teknik, när det finns så mycket gammal teknik som har fungerat i hundratals år, säger han.
Just det synsättet avspeglas även i Kristians konst. Han bryr sig inte så mycket om moderna konstnärer, utan hämtar hellre sin inspiration från naturen.
– Min inspiration är nog ingen person, jag går igång på grottmålningar och hällristningar. Jag har en känsla av att vi i det moderna samhället har tappat förankringen till naturen, säger han.
Naturen är återkommande motiv i Kristians tavlor. Men hans verkliga signum är den teknik han använder. Tavlorna är målade i tusch, och sedan klipper han ut motiv i olika lager för att få ett djup i bilderna. Även om han har testat andra tekniker också har just tusch varit en favorit ända sedan barnsben.
– Min pappa jobbade inom reklambranschen. Då skissade man upp varje ruta i tusch innan man fotograferade. Jag var där och kollade när jag var liten, och det gjorde nog ett väldigt djupt intryck, säger han.
I slutet på 1990-talet läste Kristian Jensen två år på Gotlands Konstskola. Efter det sökte han till bland annat HDK och Valand i Göteborg, men där blev han inte antagen.
– På sätt och vis är jag ganska glad att jag inte kom in, jag är egentligen inte så intresserad av modern konst, säger han.
Den främsta anledningen till hans likgiltighet inför modern konst är att han tycker det är alltför stort fokus på negativa och mörka saker. Många av dagens konstnärer är ofta bara är ute efter att provocera, vilket Kristian Jensen jämför med komiker som drar under bältet-skämt; det funkar oftast men håller inte så länge.
– Jag vill att man ska kunna gå tillbaka och se på tavlan igen, och hitta nya saker då, säger han.
Konstvärlden kan dessutom lätt upplevas som elitistisk, där bara finkultur får räknas som konst. Inte sällan upplever Kristian Jensen att folk håller en viss distans till konsten, för att den är så svår och obegriplig. Många han har träffat undviker att exempelvis gå på vernissage för att de tycker att de inte kan så mycket om konst.
– Då brukar jag säga att jag inte heller kan något om konst, jag bara målar tavlor. Konsten ska vara för alla, det ska inte vara någon elit som bestämmer vad som är bra och inte, säger han.