Annons
Nyheter

Hoppas på smak för Änglagård

Lobbyarbete inför inspelningen. Produktplacering i filmen. Nu hoppas lokala matproducenter kunna skörda frukterna av arbetet.
Nyheter • Publicerad 14 december 2010
Sven-Erik Larsson, Peter Drotz, Marcus Jansson, Kerstin Johansson och Sebastian Bernal i styrelsen för Lokalproducerat i Väst ritade upp planer för den kommande veckan i Ulricehamn i går.
Sven-Erik Larsson, Peter Drotz, Marcus Jansson, Kerstin Johansson och Sebastian Bernal i styrelsen för Lokalproducerat i Väst ritade upp planer för den kommande veckan i Ulricehamn i går.Foto: Henrik Erickson

Organisationen Lokalproducerat i Väst hade under måndagen ett arbetsmöte förlagt till Ulricehamn. Att det var just här var ingen slump. Inte heller att det ligger den här veckan.

– Vi har jobbat intensivt med Änglagårdsfilmen och nu går vi in i ett intensivt skede den kommande veckan, säger Marcus Jansson, styrelseledamot och vd på Gäsene mejeri.

Annons

De lokala matproducenterna insåg tidigt potentialen i en tredje Änglagårdsfilm.

– Filmen handlar om landsbygden och vår mat kommer från samma landsbygd. Kopplingen kan inte bli tydligare, säger Marcus Jansson.

Efter tidiga kontakter med Colin Nutley har lokala matföretag fått möjlighet till så kallad produktplacering i filmen. Bland annat har en lanthandel fyllts med varor.

– Hur det ser ut i filmen vet vi inte. Allt är lika hemligt för oss som för alla andra, säger Peter Drotz, vd för Lokalproducerat i Väst.

Närmsta veckan följer man upp produktplaceringen med att leverera mat till tre mingelfester i samband med premiärerna i Ulricehamn, Trollhättan och Stockholm. Lokalproducenternas förhoppning är att det inte ska vara slut med det.

– Det finns stor potential i filmturism och om turister vill åka till landsbygden runt Ulricehamn gynnar det förstås oss som verkar här, säger Kerstin Johansson.

Många vill haka på Änglagårdståget och Marcus Jansson och Gäsene mejeri har fått tillåtelse att benämna en ny ost med just namnet Änglagård.

– Korna som syns i Änglagård levererar mjölken till vår ost. Det är slagkraftigt att kunna säga det, säger Marcus Jansson.

Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons