Annons
Insändare

Allt sämre service men högre pris hos Postnord

Efter alla klagomål på Postnord med post som skadas, stjäls, inte kommer fram, eller kommer fram först efter en månad, är det väldigt provocerande med dessa orimliga höjningar och försämringar, skriver Henrik Scheutz.
Insändare • Publicerad 31 december 2020
Detta är en insändare i Ulricehamns Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Hur kan Postnord höja portot så mycket och samtidigt kraftigt försämra servicen, frågar sig insändaren.
Hur kan Postnord höja portot så mycket och samtidigt kraftigt försämra servicen, frågar sig insändaren.Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Sedan Postnord bildades för drygt tio år sedan har skandalerna avlöst varandra. Samtidigt som det redan höga portot har chockhöjts har servicen försämrats. År 2017 höjdes portot till sju kronor, och utrikesportot upp till 50 gram till 21 kronor.

Blott nio månader senare kom nästa stöt: orimliga nio kronor. För ett år sedan kom som bekant ytterligare en chockhöjning till elva kronor, vilket borde ha varit ett dåligt skämt.

Annons

Jag är relativt ung, men minns mycket väl när ett helt häfte med tio frimärken kostade elva kronor. Nu har de fräckheten att höja ännu mer, till tolv kronor. Denna höjning motiveras med "...intäktsbortfall som uppstår när brevvolymerna fortsätter att minska till följd av digitaliseringen i samhället.".

”Jag älskar att skriva brev, men nu har jag tvingats att dra ner på det.”

En av de främsta orsakerna till att de minskar torde emellertid vara dessa orimliga portohöjningar. Det har blivit väldigt kärvt för främst privatpersoner och föreningar. Många föreningar kan knappt skicka medlemstidningar längre, och en förening jag är med i har slutat med medlemskort på grund av portot.

Jag älskar att skriva brev, men nu har jag tvingats att dra ner på det, och har slutat med samlande av nya frimärken.

Flera gånger har jag råkat ut för att försändelser inte kommit fram, eller kommit fram efter först tre–fyra veckor, vilket gjort mig orolig. En gång tog en försändelse en månad på sig, jag kan undra var den höll hus under tiden.

Detta är förvisso väldigt lindrigt jämfört med vad många andra råkat ut för. Under knappt ett år försvann 18 000 paket och 4 000 blev skadade, dessutom är det omfattande stölder. Trots detta har chefen Peter Hesslin sagt att "Postnord gör ett fantastiskt bra jobb".

Till råga på allt försämrades servicen betydligt förra året när tömningstider ändrades, de flesta lådor töms numera redan klockan 13, eller till och med klockan 9, ytterst få klockan 18. Dessutom tänkte man börja med att bara ha postutdelning varannan dag. Vilken galenskap.

Tänk vilken bra service det var förr när vi hade Postverket, fram till 1978 hade man lördagsutdelning till ordinarie porto 1,30, och tidigare två gånger om dagen. Hur kan detta företag höja portot så mycket och samtidigt kraftigt försämra servicen?

Efter alla klagomål på Postnord med post som skadas, stjäls, inte kommer fram, eller kommer fram först efter en månad, är det väldigt provocerande med dessa orimliga höjningar och försämringar.

Henrik Scheutz

Annons
Annons
Annons
Annons