GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Värna planeten – inte reseavdraget

Timingen för Jan Ericssons insändare om bilismen (UT 9/11) kunde inte vara bättre. Hans förslag för oss inte framåt, skriver David Gardell i ett svar.
Insändare • Publicerad 11 november 2021
Detta är en insändare i Ulricehamns Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Utbyggd kollektivtrafik och mer hemarbete är bättre än sänkt skatt på bensin och höjda reseavdrag, enligt David Gardell.
Utbyggd kollektivtrafik och mer hemarbete är bättre än sänkt skatt på bensin och höjda reseavdrag, enligt David Gardell.Foto: Lennart Magnusson/arkiv

Mitt under klimattoppmötet i Glasgow föreslår den moderata riksdagsmannen Jan Ericsson i en insändare i UT 11/9 2021 sänkt skatt på bensin och diesel och ett bibehållet reseavdrag. Jag menar att detta är helt fel väg att gå.

Klimatkrisen är inget problem som vi kan dalta med längre. Om vi inte agerar med kraft nu kommer vi få äta upp det längre fram, när extremvärdet blir värre, skogsbränderna större och matproduktionen sämre. Vi vill inte stå där om 40 år och inse att vi prioriterade kortsiktiga ekonomiska fördelar över långsiktig hållbarhet. Det måste därför bli dyrare - inte billigare - att köra bilar med klimatskadliga fossila bränslen.

Som skattebetalare är jag hellre med och finansierar en gemensam miljövänlig kollektivtrafik nu, än att senare städa upp utsläppen och föroreningarna från dem som väljer att köra bensin- eller dieselbil. Det är inte rättvist att alla andra ska behöva stå notan för fossilbilisterna. Jag anser att det är rimligt att förorenaren betalar för sina utsläpp, och därför borde bensin- och dieselskatterna öka successivt så att de fossila bränslena till slut kan fasas ut.

Reseavdraget är såklart trevligt när man deklarerar, men vi måste inse att det är orimligt att vi har ett skatteavdrag som ger incitament till att köra så mycket bil som möjligt. Skatteavdrag borde styra oss mot miljömässigt hållbara beteenden, och reseavdragets pengar läggs bättre på sjukvård eller våra barns skolgång.

Det är förvisso sant att det finns ett större bilberoende på landsbygden och landsbygden träffas hårdare av högre bensin- och dieselpriser. Lösningen på problemet är dock inte att lägga sig platt för problematiken. Vi måste istället arbeta för att minska det fossila bilberoendet. Detta görs genom en utbyggnad av kollektivtrafiken, elektrifiering av vägnätet och ett möjliggörande av distansarbete. Om moderaterna är oroliga för kostnadsökningar för vanligt folk så kan de gärna kroka arm med facken och hjälpa till att förhandla upp löntagarnas löner.

Avslutningsvis vill jag säga detta till Jan Ericsson: Nej! Vi ska inte värna om reseavdraget, vi ska värna om vår planet. Inför ett program för att successivt höja bensin- och dieselskatten och avskaffa reseavdraget.

Det är dags att ta hårdare tag mot klimatkrisen.

David Gardell

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Ulricehamns Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.