Annons

Varför välja en upphandlingsmodell som uteslöt våra lokala byggare?

Kommunens revisorer borde titta närmare på upphandlingen kring nytt kulturhus, skriver Curt Ferm
insändare • Publicerad 9 juni 2024
Detta är en insändare i Ulricehamns Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Är det inte lite märkligt att vi skattebetalare inte får full insyn i hur våra pengar används? skriver Curt Ferm.
Är det inte lite märkligt att vi skattebetalare inte får full insyn i hur våra pengar används? skriver Curt Ferm.Foto: Fredrik Sandberg/TT

I UT torsdagen den 30 maj uttrycker fyra lokala byggmästare sitt missnöje över kommunens val av upphandlingsmodell av det nya biblioteket/kulturhuset. Och de tycks ha god anledning att vara missnöjda. De fick aldrig möjligheten att lämna något anbud på grund av den upphandlingsmodell kommunen valt.

Det finns frågetecken varför Ulricehamns kommun valde denna modell och hur upphandlingen gått till.

Annons

Det antagna byggföretaget klarar inte kravet på en omsättning på 300 miljoner kronor. Vilket flertalet av de företag som lämnat anbud gjorde med god marginal. Kommunen väljer ett nystartat företag med ett aktiekapital på 25 000 kronor vilket måste anses som mycket lite för ett aktiebolag. Inte ett speciellt starkt rustat företag.

”Är det inte lite märkligt att vi skattebetalare inte får full insyn i hur våra pengar används?”

Den genomsnittliga soliditeten för byggföretag i Sverige ligger runt 41procent. Det antagna byggföretagets soliditet ligger på sju procent.

Företaget kan redovisa ett (1) bokslut där omsättningen ligger 100 miljoner kronor under kravet. Kravet var 300 miljoner kronor i två efterföljande bokslut.

I två frågor hänvisar kommunens upphandlingschef till sekretess. I det ena fallet gäller det entreprenörsarvodet. I det andra fallet gäller det företagets finansiella ställning. Är det inte lite märkligt att vi skattebetalare inte får full insyn i hur våra pengar används? Vilket företag är det som garanterar byggföretagets finansiella ställning? Byggbranschen har under senare år kommit att drabbas av skandaler där bland annat pengar tvättas. Entreprenörer skriver avtal med underentreprenörer i en skala som till slut blir omöjlig att överblicka.

Borde kanske kommunens revisorer titta närmare på om det uppstått ett jävsförhållande när kommunen valt att anlita en konsultfirma som varit ansvarig partnering ledare vid ett av de referensobjekt företaget hänvisar till?

Vi har kvalificerade företag i kommunen som uppfyller de kriterier som fodras. Som exempel landar dock omsättningen för ett av dem under de två senaste åren strax under 600 miljoner kronor på två år. I övrigt ett starkt bolag och goda skattebetalare. Cirka 15 miljoner i skatt till Ulricehamns kommun på de två sista boksluten. Men bolaget lämnade inte in anbud då de med endast ett mindre belopp missade de 300 miljoner kronor per år de två senaste boksluten som kommunen satt upp.

Jag förstår att det finns regler vid upphandlingar men jag och många med mig undrar varför sätta upp dessa när de inte följs?

Curt Ferm

Annons
Annons
Annons
Annons