Annons

Sverige har världens högsta drivmedelsskatt

Jan Ericson (M) avslutar härmed debatten om drivmedelspriser med signaturen ”Stanton i kurva”.
insändare • Publicerad 30 november 2021
Detta är en opinionstext i Ulricehamns Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Sverige ser olika ut och vill vi att hela vårt stora och delvis glesbefolkade land ska leva måste det vara rimligt att tanka bilen, skriver riksdagsledamoten Jan Ericson i sin slutreplik i debatten om drivmedelspriser.
Sverige ser olika ut och vill vi att hela vårt stora och delvis glesbefolkade land ska leva måste det vara rimligt att tanka bilen, skriver riksdagsledamoten Jan Ericson i sin slutreplik i debatten om drivmedelspriser.Foto: Erik Simander/TT

Vänstersidan hävdar hela tiden att bensin och diesel är billigare än för 50 år sedan i relation till lönenivån. Det är säkert helt korrekt – men det är ett dåligt argument för att försvara att Sverige har de högsta drivmedelsskatterna i hela världen (med undantag möjligen för Hong Kong). Det man ”glömmer” är dels att beskattningen av bilismen är hög även på andra sätt, samt att vi på många andra områden har mycket högre skatter än för 50 år sedan, vilket gör det allt tuffare för dem på landsbygden med låga eller medelhöga inkomster att ha råd att tanka bilen för att köra till jobbet eller klara livet i övrigt.

”Människor på landsbygden och andra som måste ta bilen och har långt till jobbet missgynnas medan andra som bor i storstäderna kan få större avdrag än de har kostnader för resor. Det är extremt orättvist.”

Att förslaget till nya reseavdrag skulle vara till fördel för landsbygden har jag redan bemött i en annan slutreplik. Det är en ren myt, vilket är lätt att räkna ut när man läser förslaget. Människor på landsbygden och andra som måste ta bilen och har långt till jobbet missgynnas medan andra som bor i storstäderna kan få större avdrag än de har kostnader för resor. Det är extremt orättvist.

Annons

Slutligen – det är närmast provocerande att hävda att man skulle avstå från att sänka drivmedelsskatterna och i stället satsa pengarna på ännu billigare resor med kollektivtrafiken. Det skulle ännu kraftigare missgynna landsbygden där många saknar möjlighet att använda kollektivtrafik, och det skulle även missgynna dem i stan som har arbetstider där det inte går att använda kollektivtrafik. Det går inte att erbjuda kollektivtrafik för alla dygnet runt, och då måste den egna bilen vara ett rimligt alternativ. Sverige ser olika ut och vill vi att hela vårt stora och delvis glesbefolkade land ska leva måste det vara rimligt att tanka bilen. Då kan vi inte ha världen högsta skatter på drivmedel. Och det är därför vi sänker dem i vår budget som nu röstats igenom i riksdagen.

Jan Ericson (M), riksdagsledamot

Annons
Annons
Annons
Annons