Annons

Svar direkt: En cyberattack mot företaget som levererar larmen

När den här typen av saker sker blir vi ännu mer medvetna om samhällets sårbarheter, svarar Annika Svensson, verksamhetschef för hemtjänst och hemsjukvård.
insändare • Publicerad 13 april 2023
Detta är en insändare i Ulricehamns Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Ulricehamn var en av de 150 kommuner vars trygghetslarm slogs ut efter en cyberattack mot företaget som levererar kommunens trygghetslarm.
Ulricehamn var en av de 150 kommuner vars trygghetslarm slogs ut efter en cyberattack mot företaget som levererar kommunens trygghetslarm.Foto: Tim Aro/TT

Ulricehamn var en av de 150 kommuner som berördes när trygghetslarmen slogs ut på grund av en cyberattack mot företaget som levererar kommunens trygghetslarm. Det är jätteallvarligt det som hänt och kommunen arbetar, tillsammans leverantören, vidare för att stärka säkerheten för alla som nyttjar tjänsten.

När stoppet var ett faktum ringde vi runt till alla som har trygghetslarm. De som inte svarade åkte vi hem till. Efter händelsen har vi tagit fram nya rutiner som vi kan luta oss emot om vi skulle få fler stopp. När den här typen av saker sker blir vi ännu mer medvetna om samhällets sårbarheter.

Annons

När det kommer till upphandling kan varken vi eller leverantören garantera 100-procents säkerhet, men vi gör vad vi kan för att ställa rätt krav i upphandlingar och täppa till de säkerhetsluckor som identifieras hos oss eller hos leverantör. Om det ändå går galet ska vi som levererar larm till våra kunder vara snabba på att agera för att tillsammans lösa problemet med vår leverantör, samt vara transparenta med vad som har hänt och varför. I det här fallet – förutom att vi ringde alla med trygghetslarm – lade vi omedelbart ut information på vår hemsida om händelsen, samt informerade samtliga kunder med skriftlig information som delades ut av hemtjänsten. Kunderna har också fått information i efterhand.

För akuta händelser är det viktigt att ringa 112. Ett trygghetslarm är avsett för att ge äldre personer som bor hemma en känsla av trygghet i sitt eget boende. Det innebär att den som har ett trygghetslarm kan behöva vänta en liten stund innan hjälpen anländer.

Frågan har väckts kring hur bra det är att många kommuner använder sig av en och samma leverantör till den här typen av tjänster. Fördelen är att ju fler vi är, har möjlighet att påverka och utveckla tjänsten. Nackdelen är att det blir sårbart. Detta är en fråga som bör diskuteras vidare, inte bara i Ulricehamns kommun, utan på en nationell nivå.

Vi vet inte vem som låg bakom attacken, men syftet med den här typen av angrepp är att skapa oro och misstro till myndigheter samt visa att de kan ta kontroll över information och tjänster om de vill.

Vi beklagar verkligen det som har hänt. Nu jobbar vi vidare för att stärka tjänsten för framtiden. Att våra äldre känner sig trygga i sina hem är ett av våra viktigaste uppgifter.

Annika Svensson, verksamhetschef för hemtjänst och hemsjukvård

Ulricehamns kommun

Annons
Annons
Annons
Annons