Simhallen: Kundnyttan måste ha hög prio
Vi lever bitvis i skuggan av de större föreningarna i kommunen, men har på vårt sätt skapat en väldigt fin och framgångsrik verksamhet. Några av våra medlemmar har nått EM-nivå och presterat bra resultat och årligen arrangerar vi tävlingar som lockar många aktiva besökare.
För drygt ett år sedan satte ÅSS samman en vision som vi presenterade för politiker samt tjänstemän i kommunen. Visionen är givetvis satt ur ett ÅSS-perspektiv och önskelistor kan göras oändligt långa oavsett om du är 6 år eller 60 år. Men de viktigaste delarna kan sammanfattas i följande punkter:
Kommunen behöver mera kapacitet i simhallen. 30 år av utveckling i kommunen har ändrat behoven och idag är det trångt och otillgängligt. Simträning och rehabilitering är inte samma sak som att gå att bada. Vi behöver separera behoven och ge bättre förutsättningar för alla.
Stänger vi simhallen vid en renovering, slår vi undan många års arbete i både föreningar och övriga aktivitetsgrupper.
Vad det gäller driftsformen och upphandlingen av förändring av simhallen är detta inget ÅSS lägger några värderingar på, förutom att vi vill att skattepengarna ska användas effektivt i alla lägen.
Effektivitet uppnås när de fysiska förutsättningarna är rätt, organisationen förstår sitt uppdrag och kundnyttan av levererade tjänster alltid har högsta prioritet. Idag saknar vi alla dessa delar.