Annons

Samhället måste fungera under omställningen

Bilen är ett måste för att klara vardagen på landsbygden, skriver Harry Banfather i Marbäck, i en kommentar till en tidigare insändare.
insändare • Publicerad 27 april 2023
Detta är en insändare i Ulricehamns Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Vad som behövs är innovativa tekniska lösningar som värnar om miljön men samtidigt inte inskränker på folks frihet att bo lantligt, skriver Harry Banfather från Marbäck.
Vad som behövs är innovativa tekniska lösningar som värnar om miljön men samtidigt inte inskränker på folks frihet att bo lantligt, skriver Harry Banfather från Marbäck.Foto: HENRIK MONTGOMERY / TT

I mångt och mycket har Ingela Björck en poäng i att vi alla måste dra vårt strå till stacken för att bekämpa klimathotet. Däremot liknelsen hon gör mellan bilen och cigaretter känns lite udda. Cigaretter har ju aldrig någonsin varit nödvändiga, men idag i vissa fall är bilen, tyvärr, en livsnödvändighet.

Annons

I insändaren läser jag många referenser till ”staden” men det som jag saknar i hennes insändare är hur de som bor på landsbygden ska lägga om sina liv. Kan det vara så att Ingela Björck bor i tätort och har intrycket att alla har närhet till allmänna kommunikationer eller har förmågan att cykla med all pick och pack?

Många såg fördelarna av att flytta ut på landet under pandemin men där, kan jag rapportera, är kollektivtrafiken minst sagt glest och ibland obefintligt. Ska kollektivtrafiken byggas ut så att den ger alla på landsbygden samma rörelsefrihet som bilen idag ger blir nog utsläppen än värre. Hur har Ingela Björck tänkt att, till exempel, bönder ska göra? Dessa hårt slitande människor som ofta bor långt från städerna och producerar mat åt oss alla. Många gånger är just bilen deras enda möjlighet att införskaffa förnödenheter. Ska lands- och glesbygden i vårt avlånga land avbefolkas så att all privat bilåkande ska upphöra?

”Jag tror att alla numera är mycket medvetna om klimathotet och redan nu gör endast nödvändiga bilresor och därmed lämnar bilen hemma när det är möjligt.”

Ska även andra som sökt sig från städernas stress och buller straffas genom att de avvisas från att ta bilen in till stan? För att dra ned på antalet bilresor måste man rationalisera genom att göra allt större inköp vid färre tillfällen och för det krävs planering samt allt längre hållbarhet på färskvaror. Denna omläggning av livsstil för med sig att man måste kunna parkera nära affärerna för att orka lasta allt, ska även det straffas med avgifter?

Jag tror att alla numera är mycket medvetna om klimathotet och redan nu gör endast nödvändiga bilresor och därmed lämnar bilen hemma när det är möjligt. Inte minst bränslepriserna får de flesta att tänka till en extra gång innan de tar fram bilen. Vad som behövs är innovativa tekniska lösningar som värnar om miljön men samtidigt inte inskränker på folks frihet att bo lantligt och inte hindrar den allmänna rörelsefriheten. Bilar blir allt bränslesnålare och utsläpp reduceras därmed.

Sjöfarten och flyget står för stora utsläpp och dessa måste anamma samma tekniska utvecklingstrend. Men kanske en stor insats som vi alla kan göra är att ”nöja” oss med närproducerat istället för att köpa varor som transporteras runt halva klotet. Politiker bör se till att det är förmånligt för alla att byta till utsläppssnåla bilar och att lokalt producerade varor blir gynnade prismässigt. Förhoppningsvis kan bränslecellsbilar snart bli ett faktum då dessa släpper ut enbart vatten. Det gäller förstås att man kan framställa vätgas på miljövänligt och säkert sätt. Jag säger inte emot Ingela Björck, vi måste minska på koldioxidutsläppen nu för att värna om miljön för våra barn och barnbarns skull, men på något vis måste samhället fortsätta att fungera också.

Harry Banfather, Marbäck

Annons
Annons
Annons
Annons