Annons

Möjliggör att tåget blir ett självklart val

Även denna gång har Västtrafik lyckats förlänga restiden rejält för ulricehamnare som vill resa hållbart med tåg och buss, konstaterar Observer vid Åsunden.
Insändare • Publicerad 10 december 2020
Detta är en insändare i Ulricehamns Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Västtrafiks bussar Ulricehamn–Falköping klaffar dåligt med tåget till Stockholm. Det finns ytterligare avgångar som man nästan misstänker att man på ren vilja lägger snävt för att man inte skall hinna ta tåget, skriver Observer vid Åsunden.
Västtrafiks bussar Ulricehamn–Falköping klaffar dåligt med tåget till Stockholm. Det finns ytterligare avgångar som man nästan misstänker att man på ren vilja lägger snävt för att man inte skall hinna ta tåget, skriver Observer vid Åsunden.Foto: Pernilla Rudenwall

Ulrika Frick (MP), regionråd och ordförande i kollektivtrafiknämnden anser i UT 8/12 att "tåget skall vara det givna första valet vid en längre resa, i andra hand bussen”. Låt oss då se ett exempel på hur detta i dagsläget ser ut för en ulricehamnare som vill ut i världen.

För oss syns det naturligt att i så fall ta bussen från Ulricehamn till Falköping och där byta till tåg. Jag kan ge ett exempel på hur verkligheten fungerar.

”Detta är bara ett av många exempel på hur dåligt synkad tidtabell Västtrafiks buss 209 har.”
Annons

För att anslutning med så kallad Resplus skall föreligga krävs minst 10 minuters bytestid från buss till tåg i Falköping. Ett av många exempel kan då vara buss med avgångstid Ulricehamn 09.55, ankomst Falköping 10.55, tåget mot Stockholm går 11.02. Alltså kommer bussen tre minuter för sent för att ett byte där skall föreligga.

Hade bussen ankommit 180 sekunder tidigare, så hade vi kunnat få en snabb och bra mitt på dagen-förbindelse till Stockholm på 3 timmar och 35 minuter. Givetvis gäller detta även andra resmål, som Örebro, Falun och många andra platser där SJ ansluter med sig själv. Detta är bara ett av många exempel på hur dåligt synkad tidtabell Västtrafiks buss 209 har.

Det finns ytterligare avgångar som man nästan misstänker att man på ren vilja lägger snävt för att man inte skall hinna ta tåget. Man ser bara enkelspårig anslutning med sina egna bussar och Västtågen.

Jag har flera gånger försökt påtala detta för Västtrafik, men de automatiskt genererade svar som kommer därifrån vill jag bespara läsarna.

Jag vill härmed ställa en fråga till Ulrica Frick, om inte Västtrafik och SJ kan få till en dialog för att kunna få till en tidtabell så att rubriken i artikeln kan få en verklighetsförankring i vardagen, innan vi blandar in "växthusgaser i det hållbara resandet”.

På söndag den 13 december börjar en ny tidtabellsperiod, men även denna gång har Västtrafik lyckats förlänga restiden rejält för ulricehamnare som vill resa hållbart med tåg och buss hela vägen.

Observer vid Åsunden

Annons
Annons
Annons
Annons