GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Moderaterna vill inte avfolka landsbygden

Vi måste vara realister när det handlar om kollektivtrafik och distansarbete. Det skriver Jan Ericsson (M) i en slutreplik till David Gardell angående bilens framtida roll i samhället.
Insändare • Publicerad 13 november 2021
Detta är en insändare i Ulricehamns Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Kollektivtrafik ja - men på landsbygden blir det inte klimatsmart att köra tätare bussturer med få passagerare än att ta bilen, menar Jan Ericsson (M).
Kollektivtrafik ja - men på landsbygden blir det inte klimatsmart att köra tätare bussturer med få passagerare än att ta bilen, menar Jan Ericsson (M).Foto: Stefan Bjarnefors

David Gardell tycker att vi ska höja bensin och dieselskatten ännu mera och avskaffa reseavdraget, allt för att ”värna vår planet”. Jag tycker han tänker fel.

Som jag skrev i mitt debattinlägg vill moderaterna underlätta för människor att köra fordon med icke-fossila bränslen. Bland annat genom att säkra landets elförsörjning och bygga ut laddinfrastrukturen. Men vi inser samtidigt att alla människor inte har råd att köpa elbilar. Under lång tid kommer många att fortsätta att köra bilar som drivs av bensin och diesel.

Utbyggd kollektivtrafik är givetvis välkommet, men det är knappast mer miljövänligt att köra en stor buss med en passagerare jämfört med att köra egen bil samma sträcka. Vi måste vara realister och inse att kollektivtrafik inte kan erbjudas till precis alla överallt dygnet runt – och då återstår bara privatbilismen.

Distansarbete är säkert utmärkt – för dem som kan. För undersköterskan, polisen eller busschauffören är det däremot en omöjlighet. Samma för hantverkaren, frisören, läraren eller den som arbetar på restaurang. Många med obekväma arbetstider är beroende av bilen.

Lösningen för att värna miljön är inte att straffa dem som bor på landet och avfolka landsbygden. Människor måste kunna leva och verka även på landsbygden, driva de gröna näringarna, förse oss med livsmedel och skogsprodukter, driva vår besöksnäring, sköta våra gruvor, våra kommunikationer och vår elförsörjning.

Allt detta behövs för att skapa en hållbar utveckling i Sverige. Därför vill vi moderater både sänka drivmedelsskatterna och försvara reseavdraget, samtidigt som vi gynnar en elektrifiering av fordonsflottan. Utan bilen stannar Sverige!

Jan Ericson, Ubbhult, riksdagsledamot (M)

”Vi måste vara realister och inse att kollektivtrafik inte kan erbjudas till precis alla överallt dygnet runt – och då återstår bara privatbilismen.”
Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Ulricehamns Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.