Annons

Hur ska våra barn och barnbarn någonsin lära sig värdet av pengar?

Hur ska barn lära sig värdet av pengar om de aldrig ser och använder kontanter, undrar Elisabet Hammarqvist-Arlefalk.
insändare • Publicerad 19 november 2022 • Uppdaterad 21 november 2022
Detta är en opinionstext i Ulricehamns Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
”Pengar är inte bara en siffra i en app. Det är värdet av hårt slit och arbete, det är sparande och det är investeringar för framtiden”, skriver Elisabet Hammarqvist-Arlefalk i sin insändare.
”Pengar är inte bara en siffra i en app. Det är värdet av hårt slit och arbete, det är sparande och det är investeringar för framtiden”, skriver Elisabet Hammarqvist-Arlefalk i sin insändare.Foto: Fredrik Sandberg/TT

För ett tag sedan gav jag en fyraårig släkting en femtiolapp så att han kunde köpa en glass och lite godis till sig själv. Han blev överlycklig. Inte för att han fick femtio kronor, utan för att det var den första gången i hans liv som han fick se hur en sedel ser ut. Han gick runt och viftade med den, visade upp den för alla, och berättade glatt att han kunde köpa glass med den femtiolappen. Hans föräldrar använder nämligen aldrig kontanter, så för honom har pengar tidigare varit “osynliga”. Det gav mig en tankeställare.

I mitt snart 70-åriga liv har jag arbetat som lärare under den största delen. Det har jag gjort med glädje. Det är ett fantastiskt yrke som går ut på att lära barnen, vår framtid, och att ge dem bästa möjliga förutsättningar i livet. Som lärare får man lära eleverna att läsa, skriva, och räkna. Man får lära ut om hur det var förr, och om hur det är nu. Man får se barnen växa till goda medborgare. Därför gör det mig mörkrädd att se kontanterna försvinna. Mitt yrkesliv har kanske satt sina spår, men jag ser stora bekymmer när det kommer till våra barn och barnbarn och hur de kommer att se på värdet av pengar.

”Pengar är inte bara en siffra i en app. Det är värdet av hårt slit och arbete, det är sparande och det är investeringar för framtiden.”
Annons

Hur ska pedagoger skapa inlärningsprocesser för barn när det gäller pengar som är, för att citera min fyraåriga släkting, “osynliga”? Det håller inte. Pengar är inte bara en siffra i en app. Det är värdet av hårt slit och arbete, det är sparande och det är investeringar för framtiden. Digitala betallösningar och kort i all ära, men kontanter behövs minst lika mycket. Att lära barn värdet av pengarna från tandfen, av deras vecko- eller månadspeng, av första sommarjobbslönen, utan att de kan se resultatet av deras arbete genom att få räkna sedlarna själva – det är omöjligt.

Sverige är i mångt och mycket en förebild för resten av världen. Men, när det kommer till kontanterna, där är vi snarare ett skräckexempel. Idag har vi ett samhälle där småföretagare inte kan sätta in kontanter utan att fylla i oräkneliga formulär, där våra äldre behöver hjälp för att kunna göra enkla betalningar och tvingas kämpa med krångliga system. Men värst av allt – vi går mot ett framtidens Sverige där nästa generation inte kommer att förstå värdet av pengar. Och det, det är farligt.

Elisabet Hammarqvist-Arlefalk

Annons
Annons
Annons
Annons