Annons

Henrik Erickson: Henrik Erickson: Hanna Falk har blivit en proffsboxare på snö

Om du i vinter undrar varför du sitter och tittar på flera timmar långa tv-sändningar med stakande skidåkare – så finns delar av svaret här.
Henrik EricksonSkicka e-post
Krönika • Publicerad 11 december 2021
Detta är en personligt skriven text i Ulricehamns Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Hanna Falk är en stor anledning till att många ulricehamnare kommer att följa långloppscupen mer intensivt i vinter. Det finns också större strukturer än Falk som drar i den riktningen.Foto: Pernilla Rudenwall

Längdskidåkningens världscup är igång sedan någon vecka. Frida Karlsson, Johanna Hagström med flera har redan spänt musklerna med världens bästa skidåkare i Ruka och Lillehammer. Den här helgen väntar Davos. Säsongens stora mål är OS i Peking i februari.

Nästa helg är det dags för Hanna Falk, Marcus Johansson och övriga i Lager 157 ski team att köra premiär i den internationella långloppscupen. Cupen heter Ski Classics och företaget som driver den trummar i år in att det är ”Världsmästerskapen i långlopp”. Den meningen står tydligt i marknadsföringen inför premiären i Orsa. Meningen är också nyligen inlagd i presentationen av Ski Classics på Wikipedia.

Annons

Ski Classics drivs i grunden av ett företag, W Sportsmedia AB, med säte i Höganäs. I företagets styrelse sitter fem drivna företagare, bland annat Stefan Palm från Ulricehamn och Lager 157. De senaste åren har W Sportsmedia förvärvat flera nischade nyhetssajter som skriver om längdskidåkning. Det är Längd.se i Sverige, Langrenn.com i Norge och Lestavyysurheilu.fi i Finland. Chefredaktörerna på de tre tidningarna är anställda av företaget i Höganäs.

De drivande personerna bakom Ski Classics har under många år sett potentialen i långlopp, varit duktiga på marknadsföring och byggt ett solitt nätverk. De har ständigt flyttat fram positionerna och aktat sig för att ses som en motpol till den traditionella världscupen och FIS, det internationella skidförbundet. En tydlig del av strategin är att styra en del av nyhetsförmedlingen kring längdskidor, bland annat genom att faktiskt äga tongivande nyhetssajter, ge ut ett eget magasin och att leverera gratis bildmaterial till media efter loppen.

Den nya devisen, att cupen är ”Världsmästerskapen i långlopp”, är en annan del av samma strategi. Det är också den tydligaste markeringen hittills gentemot den traditionella skidåkningen. Det är ett fullbordande av vandringen mot att bli som Formel 1 inom bilsporten eller de olika organisationer som har världsmästarbälten i proffsboxning. En egen VM-titel. Inga förbund eller landslag, inga demokratiska beslut var ”VM-tävlingarna” ska arrangeras. Det som styr är till stor del kommersiella intressen från det ägarföretag som själv lanserat tävlingarna som en ”VM-serie”.

I vinter ska SVT sända Ski Classics. Efter att ha tappat rättigheterna till den traditionella världscupen till Viasat blir långloppstävlingarna en viktig del av Vinterstudion. Det är noterbart hur SVT:s sportredaktion redan inför säsongen ökat bevakningen av långloppslagen. Public service styr uppenbarligen sin journalistik utifrån vilka rättigheter som finns i den egna portföljen – även om det såklart också hänger samman med ett ökat intresse före de långa tävlingarna.

”Public service styr uppenbarligen sin journalistik utifrån vilka rättigheter som finns i den egna portföljen.”
Henrik Erickson, chefredaktör

Den här typen av skidpolitik är av intresse för Ulricehamns Tidnings läsare av flera skäl. UT bevakar både Ski Classics, med Hanna Falks intressanta premiärår, och den traditionella delen av längdskidvärlden, med bland annat Johanna Hagström i världscupen och OS. Det är viktigt för UT:s läsare att veta skillnaden på de här båda företeelserna. Falks prestationer är inte sämre eller mindre värda för att hon bytt fot – men det är enbart Johanna Hagström som (troligen) mästerskapstävlar om medaljer i vinter.

Vad som händer inom längdskidsporten påverkar också Ulricehamn som världscupstad. När två organisationer, FIS och W Sportsmedia, båda säger sig stå för världscuptävlingar eller VM-serier finns det nu en uppenbar konkurrenssituation. Den konkurrensen kan leda till förändringar i den bubbla som världscupen i Ulricehamn hör hemma i. Hur är nog för tidigt att säga.

Helt klart är att Ski Classics professionella och kommersiella organisation just nu är på frammarsch och skördar framgångar. Om det leder till att Vasaloppet blir framtidens diamant med VM-status eller om FIS, inklusive World Cup Ulricehamn, vässar klorna och sitt eget koncept, det återstår att se. Kanske blir det som i många andra sammanhang att kapitalismen på ett positivt sätt visar vägen, att den totala skidvärlden växer och att sporten som helhet blir vinnare...

Annons
Annons
Annons
Annons