Förälder: Undersök om barnen äter det de behöver av skolmaten
Det finns många barn som säger att de inte äter i skolan varje dag. Är det för många? Mitt förslag till Ulricehamns kommun är att ta reda på det.
Ända sedan mina barn lämnade förskolan Kvarnlyckan så har jag fått höra att maten i skolan inte är god och att de därför inte äter maten varje dag. Det gäller såväl frukost, lunch och mellanmål vid fritids. Att inte äta ger energi brist och försämrad inlärningsförmåga.
För att ”lösa” situationen för mina egna barn så ger vi vår yngsta dotter frukost innan hon åker till frukosten på skolan. Mina två äldre barn får ”specialkost” på lunchen, fastän de inte har några allergier. Det är enda sättet för dem att få i sig tillräckligt för att orka med dagen. Därutöver skickar vi med extra mycket frukt. Innan vi fick till speciallösningar så har jag haft många samtal med lärare, rektorer, matsalspersonal, andra elever på skolan och föräldrar. Den samlade bilden är att vissa dagar är maten bra, men flera dagar varje vecka så slängs det mer mat än vad som hamnar i elevernas magar.
Jag tror att det här leder till energibrist, nedsatt inlärningsförmåga och försämrade skolresultat. Varje matbit som hamnar i papperskorgen är även en stor förlust för vår miljö.
Som jag läser eleverna handlar det inte om vegetariskt eller kött, mer om smakerna och att nästan alla maträtter är en blandning av flera olika råvaror. Vid ett av samtalen med matsalspersonalen så frågade jag om de måste blanda grönsakerna. Det hade varit bättre om de har morot, gurka, majs, sallad var för sig. Jag fick då svaret att det inte gick, för då hade gått åt alldeles för mycket grönsaker. Det som kunde vara en räddningsplanka, om barnet inte tycker om maten, får inte vara det.
Samma svar har andra föräldrar fått vid frågan om de eventuellt kan byta bröd, eller ha flera sorters bröd, vid frukost och mellanmål.
Även om jag har pratat med både lärare, rektorer, matsalspersonal, elever och föräldrar, så är jag införstådd med att mitt informationsintag är för svagt för att kunna säga att ”min sanning” gäller.
Men, om spaningen är rätt, så får det stora konsekvenser för våra barns skolgång. Därför har undertecknad lämnat in ett medborgarförslag till Ulricehamnskommun som är uppdelat i två steg.
Steg ett: Genomför en undersökning av skolmaten i kommunen. Undersökningen bör innefatta en kvantitativ del, undersöka mängden mat som äts upp jämfört med en elevs behov under en skoldag.
Undersökningen bör också innehålla en kvalitativ del där elever och vårdnadshavare intervjuas om deras syn på skolmaten.
Steg två: Om undersökningen visar att eleverna generellt äter för lite i skolan, och/eller att en stor andel av eleverna säger sig inte äta maten bör ett projekt startas för att få till en förändring av skolmaten i kommunen.
Med förhoppning om att politikerna tar mitt medborgarförslag på allvar.
Niklas Bergving
förälder