Annons

Förälder: Hur har man kunnat tillåta Stenbocksskolans fysiska förfall?

Slitna skåp och trasiga väggar kommer att möta insändarskribentens barn på Stenbock nästa termin. Hur kan man år efter år tillåta detta, undrar föräldern i sin insändare.
Insändare • Publicerad 11 juni 2024
Detta är en insändare i Ulricehamns Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Vad är det för signaler politikerna skickar till de unga i Ulricehamn om man ser till miljön på Stenbocksskolan, skriver en förälder i sin insändare.
Vad är det för signaler politikerna skickar till de unga i Ulricehamn om man ser till miljön på Stenbocksskolan, skriver en förälder i sin insändare.Foto: Pernilla Rudenwall

Utifrån diskussionerna som förts de senaste åren kring elevernas måluppfyllelse, ställer jag mig frågande till följande aspekt…

Hur kan man år efter år tillåta att en skola som Stenbocksskolan får se ut som den gör invändigt?

Annons

Slitna skåp som snart skulle kunna klassas som antika, väggar fulla med klotter, på sina ställen söndriga tegelväggar, ja, listan kan bli lång.

Att skolan skall bekosta ett ”lyft” med sin interna budget, inser de flesta är orimligt och speciellt med tanke på de tighta ramar som i dag råder. Det krävs en rejäl ekonomisk satsning med externa medel. Nya skolor om x-antal år kommer inte att gynna dagens elever.

Vad är det då för signaler politikerna skickar ut till de unga i centrala Ulricehamn? I mina ögon signalerar man kort och gott följande: er arbetsmiljö är inte viktig och ni är inte värda att satsa på. Samtidigt satsas det stora belopp på att rusta upp annat runt om i staden. Men glöm inte av att måluppfyllelsen skall öka!

”I mina ögon signalerar man kort och gott följande: er arbetsmiljö är inte viktig och ni är inte värda att satsa på. Samtidigt satsas det stora belopp på att rusta upp annat runt om i staden.”

Det finns ett flertal studier kring hur miljöer påverkar prestationer och välmående. Neurodesign föreslår jag att man fördjupar sig i, för att få en bredare förståelse kring hur hjärnan påverkas av miljön runt omkring.

Att öka elevernas måluppfyllelse är inte enbart beroende av resurser och lärartäthet, även om det givetvis har central betydelse. Hur den invändiga miljön ser ut påverkar även elevernas mind set och mående. Dessutom har andelen hemmasittare ökat. Att resursfrågan både när det gäller extra stöd/stöttning och även bup-insatser bidrar, vet vi redan men skulle miljön även kunna vara en bidragande faktor där?

Jag hoppas innerligt att den här frågan redan är under bearbetning. Om så inte är fallet, är det hög tid att påbörja upprustningen!

Ni har hela sommaren på er.

Att lämna det som det ser ut nu, är en ren skam!

Vårdnadshavare till elev i blivande årskurs sju

Annons
Annons
Annons
Annons