Annons

Fler p-platser för pendlare?

Vi som bor på landsbygden behöver kunna använda bussar och tåg på ett vettigt sätt, påpekar Rune Jakobsson.
Insändare • Publicerad 2 januari 2021
Detta är en insändare i Ulricehamns Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Hur lätt är det att bli av med bilen gratis i våra städer, frågar sig insändaren.
Hur lätt är det att bli av med bilen gratis i våra städer, frågar sig insändaren.Foto: Mattias Mattisson

För oss som tänker på miljön och inte bor nära vårt resmål är pendlingsparkeringarna bra. Men hur ser det ut vid tågstationerna? Hur lätt är det att bli av med bilen gratis i våra städer?

Det finns ju sms-parkering, säger säkert någon. Vem sköter utbildningen i sms-parkeringar? De sköts väl som annan datautveckling genom liknande viskleken. Eller kanske sådana parkeringar i tätorterna missköts på olika sätt? Ska vi strunta i miljön och låta pengarna gå i första hand?

”Mycket av planeringen kring detta räknas väl kring att de flesta bor i de större centralorterna.”
Annons

Många som bor i staden vill ju gärna ha en vacker landsbygd att åka till. Men hur mycket görs för dem som försöker hålla landsbygden levande? Och vi som bor på landsbygden behöver ju till exempel kunna använda bussar och tåg på ett vettigt sätt. Mycket av planeringen kring detta räknas väl kring att de flesta bor i de större centralorterna.

När ska vi få knalletåg i Västra Götaland likt krösatågen och pågatågen? Det känns mer som att snabbtågen som nu diskuterats under de senaste 50 åren prioriteras före mycket annat, trots att tiden sprungit iväg. Eller hur mycket talas det om att vi behöver en väl fungerande järnväg nu när vi kan jobba från tågen. Så minuterna har väl inte samma värde längre, utan mer att allt fungerar, bland annat att vi har pendlingsparkeringar som fungerar. Att de ansvariga för järnvägen skyller alla fel på varandra för inte vårt samhälle framåt.

Rune Jakobsson

Annons
Annons
Annons
Annons