Annons

El och järnväg dyrare och sämre efter avreglering

Avregleringen av elmarknaden och järnvägstrafiken har inte lett till sänkta kostnader för konsumenten. Tvärtom, menar insändarskribenten M.B.
Insändare • Publicerad 27 januari 2022
Detta är en opinionstext i Ulricehamns Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Järnvägstrafiken avreglerades också på 1990-talet men det har aldrig varit så dyrt att åka tåg som i dag och tågen, om de överhuvudtaget kan ta sig fram på grund av dåligt underhållna spår och ledningar, dras med ständiga förseningar, skriver signaturen M.B.
Järnvägstrafiken avreglerades också på 1990-talet men det har aldrig varit så dyrt att åka tåg som i dag och tågen, om de överhuvudtaget kan ta sig fram på grund av dåligt underhållna spår och ledningar, dras med ständiga förseningar, skriver signaturen M.B.

Häromdagen dök en räkning från Ulricehamns energi ned i brevlådan. Den rörde vattenkostnad och det var en mycket deprimerande läsning. Förutom kostnaden för vatten och en fast avgift för vatten som ska täcka reparation och underhålla av va-ledningar (vilket jag tycker är skäligt) tvingas konsumenterna betala fast avgift dagvatten, fast avgift spillvatten samt vad man kallar lägenhetsavgift. Dessa avgifter uppgår i mitt fall till hela 3 220 kronor per år. Till detta ska läggas moms på 25 procent. Man frågar sig med rätta: Ska ingen av dessa hutlösa avgifter täckas av kommunalskatten?

”Politikernas uppfinningsförmåga då det gäller skatter och avgifter är helt outstanding. Blir de aldrig mätta? frågar man sig.”

Politikernas uppfinningsförmåga då det gäller skatter och avgifter är helt outstanding. Blir de aldrig mätta? frågar man sig.

Annons

På 1990-talet avreglerades elmarknaden. Då trodde många att elen skulle bli billig då fri konkurrens enligt alla ekonomiska lagar befrämjar lägre priser och bättre produkter. Men icke. På elen har lagts så mycket skatt så att de flesta villaägare, åtminstone vintertid, om villorna i huvudsak värms upp med el, betalar betydligt mer skatt än vad själva elen kostar. Helt sjukt.

Ett annat exempel är SJ. Järnvägstrafiken avreglerades också på 1990-talet men det har aldrig varit så dyrt att åka tåg som i dag och tågen, om de överhuvudtaget kan ta sig fram på grund av dåligt underhållna spår och ledningar, dras med ständiga förseningar. Tråkigt, för det är trevligt att åka tåg och miljövänligt också, om de är eldrivna vill säga.

Posten fungerar så dåligt och är så dyr så den vill jag överhuvudtaget inte kommentera här.

M.B.

Annons
Annons
Annons
Annons