Annons

Byt bank om du blir dåligt bemött

Signaturen M.B hakar i Rune Jakobssons synpunkter på bankernas bemötande.
insändare • Publicerad 19 januari 2023
Detta är en opinionstext i Ulricehamns Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Byt bank om du inte är nöjd, skriver signaturen M.B.
Byt bank om du inte är nöjd, skriver signaturen M.B.Foto: ANDERS WIKLUND / TT

Jag vill haka på Rune Jakobssons insändare nyligen om bankernas urdåliga service och bemötande gentemot kunderna.

Själv råkade jag hösten 2021 ut för att få ett brev från min dåvarande affärsbank där det stod: "Vi saknar kundkännedom om dig och vill att du besvarar följande frågor. Om inte kan vi säga upp affärsförbindelserna med dig och avsluta dina konton hos oss."

Annons

Då hade jag varit regelbunden kund i banken sedan 1995. I över ett kvarts sekel.

Jag blev urförbannad och sa själv upp alla förbindelser med banken och bytte till en sparbank där jag fått mycket bättre service och trevligare bemötande. Än så länge kanske är bäst att tillägga.

”Som hushållskund bör man därför anlita en sparbank då dessa inte främst drivs av vinstintresse utan del av eventuellt överskott delas vanligtvis ut till något kulturellt eller allmännyttigt ändamål.”

Bankernas otrevliga och nonchalanta bemötande mot kunderna beror enligt min mening på att det saknas konkurrens.

Det är en så kallad oligopolmarknad, det vill säga de har praktiskt taget identiska villkor (ofta mycket gynnsamma för banken men inte för kunden) så byta till annan affärsbank anser jag helt värdelöst.

Som hushållskund bör man därför anlita en sparbank då dessa inte främst drivs av vinstintresse utan del av eventuellt överskott delas vanligtvis ut till något kulturellt eller allmännyttigt ändamål.

Associationsrättsligt kan en sparbank närmast liknas vid en stiftelse.

Vinst som uppkommer ska läggas till fonder som ska trygga insättarnas medel.

Affärsbankernas främsta drivkraft däremot är att tjäna så mycket pengar som möjligt för att kunna dela ut och tillfredsställa sina aktieägare.

Så ett gott råd till dig som är hushållskund och nu är kund i en affärsbank och är missnöjd med deras service och bemötande: Byt till en fristående sparbank.

M. B

Annons
Annons
Annons
Annons