Annons

Butiker slarvar med prismärkningen

Det är skrämmande att se hur prismärkningen i de flesta affärerna utförs slarvigt, skriver Rune Jakobsson.
Insändare • Publicerad 19 juni 2021
Detta är en insändare i Ulricehamns Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Det är vår rättighet att veta vad varan kostar när vi lägger den i kundkorgen, konstaterar Rune Jakobsson.
Det är vår rättighet att veta vad varan kostar när vi lägger den i kundkorgen, konstaterar Rune Jakobsson.Foto: Martina Holmberg / TT

För 25 år sedan tilläts affärerna att slippa prismärka varje vara i affären, med villkoret att priset tydligt framkom på ”hyllkanten”. Nu kan vi gå in i affärer och se att det slarvas mer och mer med prismärkningen.

En av vår största affärsidkare har under snart tio år skickat kunderna till kundservice när inte priset i kassan stämmer med märkningen i butiken. Där får kunderna veta att det är vad som slås in i kassan som gäller, vad det står runt om i butiken har ingen betydelse, det har vår företagsledning sagt.

Annons

Flera företag har börjat ta efter. Vid ett fall kom butikschefen ut och förklarade detta för kunden och avslutade med att fråga kunden om den ville ha varan, annars slipper du köpa den. Dessutom gödslar det stora företaget med kataloger, som inte är bra för vår miljö.

”Kanske på tiden att återuppta prismärkning på varje vara igen, s attå vi som konsumenter vet vad varorna kostar”

Att sätta in elektronisk märkning på hyllkanten kostar väl för mycket, även om priset då blir detsamma i butiken och kassan. Vi kanske skulle sluta att handla i affärer som inte har elektronisk märkning av varorna.

Det är skrämmande att se hur prismärkningen i de flesta affärerna utförs slarvigt. Och man kan ju undra vad vi har Konsumentverket till. Antagligen har de anställda där samma lön oavsett vad de uträttar. När man tar kontakt med dem vill de att man ska skicka skriftligt, så att det kan sätta in det i sitt arkiv. Att lösa sakfrågan verkar jobbigt. Vi kanske har för luddig lagstiftning?

Överenskommelsen då affärerna inte behövde märka varje vara känns bortglömd. Kanske på tiden att återuppta prismärkning på varje vara igen, så att vi som konsumenter vet vad varorna kostar när vi bestämmer oss för att köpa i affären.

Då blir varorna kanske dyrare tänker väl någon. Ja, de höjs väl med samma belopp som de sänktes då handlarna slapp prismärka varje produkt. Var det någon som märkte det? Varorna i våra affärer kostar väl vad vi betalar för dem, och inget annat. Men det är vår rättighet att veta vad varan kostar när vi lägger den i kundkorgen.

Rune Jakobsson

Annons
Annons
Annons
Annons