Annons

Bristen på krav på vinterdäck för tung trafik är ett hån mot trafiksäkerheten

Använd flisdäck på lastbilar för bättre trafiksäkerhet vintertid, skriver Rune Jakobsson.
insändare • Publicerad 9 april 2024
Detta är en insändare i Ulricehamns Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Tunga fordon behöver inte ha vinterdäck mer än på en drivande axel. Ett hån mot trafiksäkerheten, för de behöver ju styras och bromsas också, skriver Rune Jakobsson.
Tunga fordon behöver inte ha vinterdäck mer än på en drivande axel. Ett hån mot trafiksäkerheten, för de behöver ju styras och bromsas också, skriver Rune Jakobsson.Foto: Marcus Palmgren

Vi hör stup i ett att sommardäck inte ska användas i vinterväglag. Ska vi då slippa alla lastbilar och bussar vid vinterväglag? Ja, de behöver ju inte ha vinterdäck mer än på en drivande axel. Ett hån mot trafiksäkerheten, för de behöver ju styras och bromsas också.

”Hur skulle det vara om ingen lastbil fick framföras på svenska vägar vintertid utan flisdäck?”

Jag hörde en chaufför som sa att lastbilarna måste transportera varor så vi har dem i affärerna. Ja, det finns starka krafter för att våra transportbilar ska rulla och jag har ju sett sådana som kör på vägar som blir något kortare, men är omöjliga under vintertid. Bilägarna har ju sina intressen. Vissa chaufförer påtalar att en lastbil har betydligt längre bromssträcka och det är ju rätt. Men nu satsas det mycket på landsvägstrafik istället för järnvägar och med förlängd bromssträcka borde kanske tung trafik bara finnas på vissa vägar som är anpassade till sådant.

Annons

Hur skulle det vara om ingen lastbil fick framföras på svenska vägar vintertid utan flisdäck? Metallspån av kiselkarbid och aluminiumoxid inblandat i slitbanegummit. Har använts på svenska vägar under 40 år, men motarbetas av däckmarknaden av någon anledning, på trafiksäkerhetens bekostnad.

Rune Jakobsson

Annons
Annons
Annons
Annons