GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Bilismen ger frihet – sänk bensinskatten

18 procent av ulricehamnarna gör reseavdrag för pendling till och från jobb. Bilen behövs och det får inte bli dyrare att använda den, skriver Jan Ericson (M).
Debatt • Publicerad 9 november 2021
Detta är en opinionstext i Ulricehamns Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Bilen är viktig, både för att få jobb och vardagsliv att gå ihop. Moderaterna föreslås därför en skattesänkning på bensin och diesel.
Bilen är viktig, både för att få jobb och vardagsliv att gå ihop. Moderaterna föreslås därför en skattesänkning på bensin och diesel.

I Sjuhärad finns flera av de kommuner i landet som har störst andel invånare som är beroende av att ta egen bil till jobbet. Bollebygd är den kommun i landet som har flest invånare som gör reseavdrag, hela 28% av invånarna. Herrljunga, Mark och Svenljunga kommuner kommer inte långt efter. Men även i storstaden Borås är det hela 11% av invånarna som begär reseavdrag för egen bil till jobbet, och i Ulricehamn är det 18%.

Det är lätt att glömma att även många i städerna faktiskt också är beroende av bilen. Det finns helt enkelt inte fungerande kollektivtrafik på alla platser, och det finns inte kollektivtrafik alla delar av dygnet. Då finns inga andra alternativ om man ska kunna arbeta, särskilt om man arbetar skift, helger eller nätter. Många använder också bilen i jobbet.

Samtidigt är bilen viktig för många för att få vardagen att fungera i övrigt. Exempelvis kunna umgås med släktingar och vänner, storhandla, skjutsa barnen till förskola eller fritids och ägna sig åt fritidsaktiviteter, träning, bio och kultur som inte alltid finns i närheten av bostaden.

Snabbt stigande pris på bensin och diesel börjar nu kännas ordentligt för många. Och varje krona i höjt världsmarknadspris ökar statens intäkter med 25 öre ytterligare i form av moms. Statskassan är alltså den stora vinnaren på stigande bränslepriser, och det finns utrymme att sänka skatten på drivmedel utan att det hotar statens finanser.

Moderaterna antog på vår partistämma beslutet att sänka skatten på bensin och diesel. I vår budget i riksdagen handlar det om 1 krona per liter i sänkt skatt. Skulle vår budget vinna i riksdagen i höst kommer denna skattesänkning att göras redan vid årsskiftet.

Samtidigt värnar vi moderater om reseavdragen – vi säger nej till det förslag som regeringen just lagt fram om kraftigt försämrade reseavdrag, ett förslag som skulle slå hårt mot människor som måste ta bilen till jobbet. Tyvärr stöds detta skadliga S/MP-förslag av Centerpartiet.

Regeringen presenterade sitt förslag om försämrade reseavdrag samma dag som moderaterna tog beslutet om att sänka skatten på bensin och diesel. Tydligare kan inte skillnaderna bli i svensk politik när det gäller synen på bilen.

Moderaterna verkar samtidigt för att fler ska ha möjlighet att köra bilar med andra bränslen. Inte minst arbetar vi för fler laddställen för elbilar. Nyligen firades Bilens dag, vilket vi uppmärksammade i Riksdagens bilnätverk med ett fullsatt lunchseminarium i riksdagen om elbilar och elförsörjning.

Att verka för mer miljövänliga och bränslesnåla bilar är självklart för oss moderater – men samtidigt har inte alla människor råd eller möjlighet att använda elbil, och deras vardag och ekonomi måste också fungera. Bilismen är grunden för många människors frihet och avgörande för vårt näringsliv.

Utan bilen kommer Sverige inte att fungera.

Jan Ericson, Ubbhult, riksdagsledamot för Moderaterna och en av grundarna av Riksdagens bilnätverk

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Ulricehamns Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.