Aggressiv reklam säljer vitt snus till ungdomar
En våg av nya nikotinprodukter sköljer över Sverige. Med aggressiv marknadsföring i sociala medier och smaker som jordgubb, banan och mint har målgruppen för e-cigaretterna och det vita snuset varit tydlig: Barn och unga. Och denna cyniska satsning på att locka in unga i nikotinberoende verkar fungera.
En ny undersökning från Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning (CAN) visar att 22 procent av alla niondeklassare i Sverige och 40 procent av eleverna i tvåan på gymnasiet använt vitt snus någon gång. I Västra Götaland motsvarar det omkring 12 200 ungdomar bara i dessa båda årskurser. Även användandet av e-cigaretter har ökat kraftigt. 20 procent av niorna och 24 procent av tvåorna på gymnasiet svarar att de använt e-cigaretter under den senaste månaden. Vilket innebär att cirka 8 700 niondeklassare och gymnasietvåor i Västra Götaland riskerar att hamna i ett nikotinberoende genom e-cigaretter.
”Med aggressiv marknadsföring i sociala medier och smaker som jordgubb, banan och mint har målgruppen för e-cigaretterna och det vita snuset varit tydlig: Barn och unga.”
Det här är en utveckling som passerat under radarn för många vuxna. En Sifoundersökning som Hjärt-Lungfonden lät göra i april visade att var tredje vuxen i åldern 40–79 aldrig hört talas om vitt snus. Konsekvensen av ovetskapen blir att tobaksindustrin ostört kan rikta sig till nya unga kunder – och att ungdomar kan testa smaksatta nikotinprodukter utan att föräldrar och andra vuxna lägger sig i.
Förutom att nikotin är kraftigt beroendeframkallande ökar det risken för stela blodkärl, som i sin tur kan leda till högt blodtryck och livshotande hjärt-kärlsjukdom. Nikotin kan även orsaka ångest samt sämre impulskontroll och inlärningsförmåga.
I augusti infördes 18-årsgräns för att köpa vitt snus och nya regleringar för hur snuset får marknadsföras. Ett förslag om att förbjuda smaksättning av e-cigaretter röstades ner av oppositionen, som nu sitter i regeringen. Den lavinartade ökningen av e-cigaretter och vitt snus bland unga visar tydligt att den nya lagstiftningen inte räcker.
För att skydda barn och unga från att bli nästa generation nikotinister krävs hårdare regler. Vi behöver en ny lagstiftning, som förbjuder smaksättning och reklam för alla olika typer av tobaks- och nikotinprodukter.
Tills dess kan du som vuxen spela en avgörande roll för att undvika att ditt eget eller andras barn lockas in i ett nikotinberoende. Vi uppmanar därför alla vuxna i Västra Götaland att:
· Läs på om hälsoeffekterna av vitt snus och e-cigaretter
· Prata med barn och unga om hur nikotin skadar kroppen
· Hjälp oss att driva på en ny lagstiftning som förbjuder smaksättning och reklam för alla olika typer av tobaks- och nikotinprodukter
Ge inte tillverkarna av vitt snus och e-cigaretter fria händer att skada våra barns hälsa. Den nya vågen av nikotinprodukter som sköljer över Sveriges barn och unga måste stoppas.
Kristina Sparreljung,
generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden