Annons
Nyheter

Ulricafonden satsar på fler kunder

Ulricafonden satsar en halv miljon kronor i Cityföreningens projekt 25 000 kunder år 2020.
Nyheter • Publicerad 29 maj 2010
Grattis! och Tack-tack. Anders Gidefjord (till höger) tackar Björn Andén, ordförande i Sparbanksfonden Ulricahamn för pengarna till projektet 25 000 kunder år 2020.
Grattis! och Tack-tack. Anders Gidefjord (till höger) tackar Björn Andén, ordförande i Sparbanksfonden Ulricahamn för pengarna till projektet 25 000 kunder år 2020.Foto: Christer Seldevall

Det var idel glada miner i Ulricehamns sparbank när den formella utdelningen av pengar till projektet skedde i torsdags.

– Vi har ju gjort ett antal utdelningar genom åren. Detta projekt känns väldigt rent i den bemärkelsen att det helt ligger i linje med riktlinjerna för fonden, säger en nöjd Björn Andén, ordförande i sparbanksfonden Ulrica.

Annons

Nöjd var även Anders Gidefjord, ordförande i Ulricehamns cityförening, som fick ta emot pengarna.

– Vi är oerhört tacksamma. Det betyder mycket för projektet. Samtidigt tror jag att utdelningen är en bra affär också för banken. Syftet med projektet är att finna vägar till att utveckla centrumhandeln. Lyckas vi med det blir utdelningen nu en lönsam gåva, också för banken.

Projektet 25 000 kunder år 2020 anspelar på det politiska målet att öka invånarantalet i kommunen. Detta har Cityföreningen tagit fasta på i sitt projekt, som syftar till att öka köptroheten i Ulricehamn samtidigt som centrumhandeln utvecklas.

Utdelningen från Sparbanksfonden bygger dels på att projektet är en lokal satsning, dels att flera aktörer deltar.

– Med utdelningen tillför banken energi till projektet, säger Björn Andén.

Exakt vad pengar kommer att användas till går inte att säga i dag.

– Det betyder att vi kan växla upp tempot i det arbete som redan är igång. Samtidigt innebär det en förstärkning av budgeten, säger Jesper Fritzon från reklambyrån IPM, som håller i genomförandet av projektet.

Hittills har drygt 50 gått med i projektet. Men det finns plats för fler, förhoppningen inom projektet är att så många som möjligt ansluter sig.

– De som gått med ser en klar nytta med deltagandet, säger Jesper Fritzon.

Finns det inte en risk att vissa står utanför och drar nytta av det arbete och de satsade pengar som andra svarar för?

Annons

– Den risken finns i alla projekt. Samtidigt är jag glad över att de som gått med gör det med en tro och vilja på ett framtida Ulricehamn. Ett framtida Ulricehamn där ökad köptrohet och bärkraft för företagen.

Under 2010 har två utdelningar beslutats ut Sparbanksfonden Ulrica

? Stickakademien. 100 000 kronor till fortsatt utredning av uppstart av Stickakademien i Gällstad.

? Projekt 25 000 kunder 500 000 kronor.

I Sparbankens bokslut 2009 avsattes 2 400 000 kronor till Sparbanksfonden Ulrica. Totalt sedan 2005 har 19 mkr avsatts. Efter utdelning nu finns 3,1 mkr kvar i fonden.

Så här jobbar Ulricehamns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons