"Tung trafik ska köra långsammare"
Marbäcksvägen vid södra infarten till Ulricehamn är en av stans mest trafikerade. Här har det också under senare år skett flera trafikolyckor.
Därför har kommunen gjort insatser för att få ner hastigheten. Till de mer omdiskuterade hör dels den digitala hastighetsskylten vid södra infarten till Ulricehamn, dels de pinnar mitt i vägbanan på delar av sträckan.
Den förstnämnde togs dock ner efter bara några månader.
– Vi satte upp skylten på prov men det blev inte så lyckat, medger kommunens trafikingenjör Boine Junesved.
– Den sattes upp i väntan på klartecken till en sänkning av hastigheten till 50 kilometer i timmen. Tyvärr visade skylten (i form av en sur gubbe) att man körde för fort trots att man höll den tillåtna hastigheten.
Hastighetsmätaren var i kommunens ägo sedan tidigare. Den kommer även i fortsättningen att användas tillfälligt i de fall det är befogat ur trafiksäkerhetssynpunkt.
Numera är sträckan med hastighetsbegränsning till 50 kilometer i timmen förlängd med cirka 300 meter söderut på den aktuella vägen.
Det svartvita vägmärket med texten Ulricehamn som markerar tättbebygt område står kvar sedan tidigare. Sedan november förra året har innebörden av detta vägmärke ändrats.
Tidigare var det synonymt med en hastighetsbegränsning till 50 kilometer i timmen. Numera anger det inte hastighet utan enbart att gränsen för tätort.
– Den aktuella hastigheten på vägen bestäms enbart av hastighetstavlor, märket tättbebyggt område talar inte om vilken hastighet som gäller, säger Boine Junesved.
Vägmarkeringarna i form av pinnar mitt i vägbanan på södra delen av Strandgatan/Marbäcksvägen ser han däremot som ett permanent inslag i gatubilden. Markeringarna syftar till att få ner hastigheten.
– De sattes upp innan jag började i kommunen och har suttit där i cirka två år. Inför den åtgärden stämdes planerna av i kommunens trafikgrupp. Men varken polis eller räddningstjänst hade några invändningar, tvärtom.
Vissa menar att pinnarna kan bli ett hinder för utryckningsfordon.
– Jag kan förstå den synpunkten. Men som bilist har man skyldighet att bereda väg för utryckningsfordon som larmats ut. På den här vägsträckan kan det vara svårt att väja åt sidan. Då får man göra en egen bedömning huruvida det är lämpligt att öka hastigheten eller om man ska stanna till så att utryckningsfordonet kan köra om mellan pinnarna.
Enligt Boine Junesved fyller pinnarna sitt syfte.
– Det är främst till för att få ner hastigheten på den tunga trafiken, säger han.