Lars Näslund: Lars Näslund: Ni är inte ”kunder” – det är er tidning, också
Ni är inte kunder.
Ni är inte en ”publik”, ett hemskt uttryck som börjat användas även i mediebranschen.
Ni är läsare och ni är annonsörer.
UT är inte vår tidning.
UT är er tidning.
UT är allas vår tidning.
Det är Ulricehamns Tidning.
Att få vara med och forma dess framtid tillsammans med alla erfarna kolleger här i huset på Bogesundsgatan är en heder.
Det är ett förtroende som prövas varje dag. 2019 har det prövats i 150 år och det som vi kallar för vårt ärende är detsamma i morgon som i går: UT ska bidra till samhällsnytta. Det är så stiftelserna som står bakom Ulricehamns Tidning formulerat uppdraget; samhällsnytta. Ett ”stort” ord, ett vitt begrepp, men också ett... vackert, känner jag.
Det hör till att tidningar och redaktörer ber läsarna om synpunkter på innehållet och tips och förslag om vad som kan göras bättre. Inte sällan handlar de synpunkter som kommer in om att tv-tablåer har brister eller att en seriestrip inte är rolig längre eller att det skrivs för lite om idrott X eller lag Y.
Sådant är viktigt. Man prenumererar inte på sin tidning bara för de ”viktiga” nyheterna. En tidning är ju så mycket mer. Ett sällskap. En informatör om vad som skett. Och, inte minst, en förmedlare av kommersiella budskap, det vi kallar annonser.
Men det som jag menar är det allra viktigaste med den dialogen är att upprätthålla ett dubbelriktat förtroende. Om vi sköter oss vänder ni er till UT om sådant som kanske inte fungerar som det ska, om missbruk av makt eller oegentligheter. Inte sällan känsliga spörsmål. De ska UT möta med absolut respekt för meddelarskyddet, vi ska lyssna och vi ska behandla det ni berättar med värdighet.
Åt andra hållet handlar förtroendet om att lita på att UT:s journalister gör sitt jobb med respekt för nämnda ”samhällsnytta” och för det pressetiska regelverk som vi är en del av. Vi måste sortera i informationsfloden och göra en yrkesmässig bedömning av vad som är sant och framförallt relevant.
Lät detta högtravande? Ja, medges. Men då och då är det bra att påminna sig om rollerna. UT:s ärende är läsarnas och vårt gemensamma samhälles bästa, inte någon enskild aktieägares. Vi ska vare sig stryka medhårs eller agera hejarklack men samtidigt vara en konstruktiv och framåtsyftande del i det gemensamma liv som alla i denna trakt lever.
Som nykomling på UT och inte bosatt i Ulricehamn är det som upplagt för nybörjarmisstag. Sådant som är nytt för mig är gamla sanningar för många av er läsare. Men ibland är det inte så dumt med dumma frågor och nya ögon...
Hör av er. Skäll. Beröm. Berätta. Skriv.
Det är er tidning.